Prowizja czy abonament - co warto wybrać?

Szukasz możliwości reklamowych w serwisie rezerwacyjnym?
Zastanawiasz się, co wybrać? Prowizję od rezerwacji czy stały abonament? Sprawdź poniżej!


Przyjrzymy się dziś dwóm opcjom. Pod lupę weźmiemy najbardziej popularne serwisy turystyczne. Jak podają wyniki badań Megapanel PBI/Gemius w kategorii Turystyka za ostatnie lata, wśród stron, które osiągają największą oglądalność (liczba użytkowników i odsłon) niezmiennie od kilkunastu sezonów znajduje się polski serwis Nocowanie.pl  i amerykański Booking.com.


Jak wygląda współpraca z tymi serwisami?

Booking, czyli serwis działający w modelu prowizyjnym, pobiera opłatę od każdej dokonanej rezerwacji. Chcąc udostępnić obiekt na stronie należy wypełnić formularz. Zazwyczaj nie znajdziemy oficjalnego cennika. Dopiero po dokładnym przesłaniu informacji o obiekcie noclegowym, dostaniemy indywidualną wycenę, czy sprawiedliwą, to zależy. Jak podają klienci na forach, czy w mediach społecznościowych, wartości wahają się w przedziale 12% dla agroturystyki i 15% dla hoteli, oczywiście w wersji podstawowej, za samo udostępnienie noclegu na serwisie. Jeśli chcemy być na wyższych pozycjach wyszukiwania, prowizja mieści się zazwyczaj w przedziale 25-30%. Obiekt czy też pokój pojawia się w wynikach wyszukiwania tylko kiedy wystawimy dany nocleg w serwisie, zgadzając się na pobranie prowizji z dokonanej rezerwacji.

Nocowanie zapewnia stałą widoczność w serwisie, plus szereg dodatkowych korzyści, przy zakupie abonamentu na rok, którego koszt wynosi jednie 500 zł netto. W przeliczeniu na miesiąc jest to niecałe pięćdziesiąt złotych – dokładnie 41.67 zł netto. Chcąc pojawiać się na wyższych pozycjach wyszukiwania w danych miejscowościach, musimy dokupić punkty pozycjonujące, zależnie od miasta czy miejscowości - ich ilość będzie różna. Cena jednego punktu to jeden złoty.

 


Weźmy pod lupę 3 przypadki: agroturystykę, apartament i hotel. Porównamy oferty w Nocowanie.pl i Booking.com dla tych kategorii obiektowych.



Przypadek 1 - Apartamenty


Obiekt w Karpaczu oferuje 3 niezależne apartamenty:
Apartament 2-pokojowy 2-osobowy w cenie 180 zł
Apartament 3-osobowy w cenie 220 zł
Apartament 5-osobowy w cenie 280 zł

Booking w modelu prowizyjnym  pobierze ok. 12% od każdej dokonanej rezerwacji. Jeśli chcesz wynająć wszystkie trzy lokalizacje prowizja wyniesie 81,6 zł dziennie (12%*180zł+12%*220zł+12%*280zł). Miesięcznie jest to koszt prawie 2,5 tys. zł.

Chcąc pojawić się w wyższych wynikach wyszukiwania, prowizja będzie wynosiła więcej, ok 17%, czyli 115,6 zł od wszystkich trzech apartamentów dziennie. Zakładając, że ciągle korzystasz w ten sposób z serwisu, miesięcznie wydasz ok. 3 500 zł na prowizję, którą Booking pobierze od Ciebie za dokonane za jego pośrednictwem rezerwacje. A rocznie są to kwoty rzędu ponad 40 000 zł.

W Nocowanie.pl, jak wcześniej wspominaliśmy roczny abonament wynosi 500 zł, miesięczny koszt wyniesie zatem  41.67 zł netto.
Żeby pojawiać się w górnych wynikach wyszukiwania można dokupić odpowiednią ilość punktów pozycjonujących. W przypadku apartamentów w Karpaczu będzie to ok 10 000 punktów rocznie.
1 punkt kosztuje złotówkę. Roczna kwota wzrośnie zatem do 10 500 zł.

Mimo wszystko pozwala nam to zaoszczędzić prawie 30 tysięcy złotych w porównaniu do Bookingu działającego w modelu prowizyjnym.

 

 

Przypadek 2 – Hotel

Hotel w Lublinie posiada 17 pokoi, w tym:
Pokój jednoosobowy 110zł x5
Pokój dwuosobowy 130zł x 10
Pokój trzyosobowy 160zł x2

W optymistycznym wariancie Hotel wystawia na Bookingu tylko po jednym pokoju danej kategorii, ale właściciel chce żeby Hotel wyskakiwał w górnych wynikach wyszukiwania na Lublin. W tym przypadku to ok 25% prowizji. Dziennie Booking pobierze od właściciela 100 zł prowizji za te trzy pokoje. Miesięcznie jest to koszt 3 tys. zł, a rocznie 36 tys. zł

W Nocowanie.pl, rocznie Właściciel zapłaci 500 zł abonamentu. Żeby pojawiać się w górnych wynikach wyszukiwania hoteli w Lublinie dokupi ok. 4 000 punktów pozycjonujących.
1 punkt kosztuje złotówkę. Roczna kwota wzrośnie zatem do 4 500 zł.
To aż 31,5 tys. oszczędności rocznie w porównaniu do Bookingu.


Przypadek 3 – Agroturystyka

Agroturystyka w Uniejowie posiada 14 miejsc noclegowych, w tym:
Pokój dwuosobowy 100zł x2
Pokój trzyosobowy 90zł x2
Pokój czteroosobowy 120zł

Agro wystawia na Bookingu tylko pokoje dwuosobowe. Prowizji wynosi 12%, czyli 24 zł dziennie. Miesięcznie jest opłata w wysokości 720 zł, a rocznie 8 640 zł.

W Nocowanie.pl Właściciel agroturystyki zapłaci 500 zł abonamentu rocznie. Dodatkowo może dokupić ok 1 tys. punktów pozycjonujących, żeby pojawiać się w pierwszej trójce wyszukiwania obiektów w Uniejowie.
Znów mamy oszczędność ponad 7 tys. rocznie w porównaniu do Bookingu.

Sam wybierz czy chcesz przepłacać? Pozornie wydawałoby się niewielka prowizja dzienna na Bookingu, zamienia się rocznie w wielkie sumy. Pomyśl, czy lepszą opcją nie jest jednorazowe opłacenie abonamentu?

Drogi Właścicielu obiektu noclegowego, jeszcze raz przyjrzyj się dokładnie opisanym powyżej przykładom, weź kartkę i kalkulator w dłoń, przelicz jak wygląda to w Twoim przypadku i wybierz mądrze. Nie przepłacaj!

 

Autor: Kamila Miciuła

Komentarze

Dziękujemy za dodanie komentarza i witamy w serwisie Nocowanie.pl


W celu aktywacji konta i publikacji dodanych treści, prosimy o kliknięcie
w przycisk "Aktywuj" widoczny w wiadomości, którą wysłaliśmy na podany adres
e-mail.

Dziękujemy za dodanie komentarza w serwisie Nocowanie.pl


W celu aktywacji komentarza, prosimy o kliknięcie w przycisk "Aktywuj" widoczny w wiadomości, którą wysłaliśmy na podany adres e-mail.',

Zobacz również