Prowizja czy abonament - co warto wybrać?

Prowizja czy abonament - co warto wybrać?

Szukasz możliwości reklamowych w serwisie rezerwacyjnym?
Zastanawiasz się, co wybrać? Prowizję od rezerwacji czy stały abonament? Sprawdź poniżej!


Przyjrzymy się dziś dwóm opcjom. Pod lupę weźmiemy najbardziej popularne serwisy turystyczne. Jak podają wyniki badań Megapanel PBI/Gemius w kategorii Turystyka za ostatnie lata, wśród stron, które osiągają największą oglądalność (liczba użytkowników i odsłon) niezmiennie od kilkunastu sezonów znajduje się polski serwis Nocowanie.pl i amerykański Booking.com.


Jak wygląda współpraca z tymi serwisami?

Booking, czyli serwis działający w modelu prowizyjnym, pobiera opłatę od każdej dokonanej rezerwacji. Chcąc udostępnić obiekt na stronie należy wypełnić formularz. Zazwyczaj nie znajdziemy oficjalnego cennika. Dopiero po dokładnym przesłaniu informacji o obiekcie noclegowym, dostaniemy indywidualną wycenę, czy sprawiedliwą, to zależy. Jak podają klienci na forach, czy w mediach społecznościowych, wartości wahają się w przedziale 12% dla agroturystyki i 15% dla hoteli, oczywiście w wersji podstawowej, za samo udostępnienie noclegu na serwisie. Jeśli chcemy być na wyższych pozycjach wyszukiwania, prowizja mieści się zazwyczaj w przedziale 25-30%. Obiekt czy też pokój pojawia się w wynikach wyszukiwania tylko kiedy wystawimy dany nocleg w serwisie, zgadzając się na pobranie prowizji z dokonanej rezerwacji.

Nocowanie zapewnia stałą widoczność w serwisie, plus szereg dodatkowych korzyści, przy zakupie abonamentu na rok, którego koszt wynosi jednie 1000 zł netto. W przeliczeniu na miesiąc jest to około pięćdziesiąt złotych – dokładnie 83.33 zł netto. Chcąc pojawiać się na wyższych pozycjach wyszukiwania w danych miejscowościach, musimy dokupić punkty pozycjonujące, zależnie od miasta czy miejscowości - ich ilość będzie różna. Cena jednego punktu to jeden złoty netto.

 


Weźmy pod lupę 3 przypadki: agroturystykę, apartament i hotel. Porównamy oferty w Nocowanie.pl i Booking.com dla tych kategorii obiektowych.



Przypadek 1 - Apartamenty


Obiekt w Karpaczu oferuje 3 niezależne apartamenty:
Apartament 2-pokojowy 2-osobowy w cenie 180 zł
Apartament 3-osobowy w cenie 220 zł
Apartament 5-osobowy w cenie 280 zł

Booking w modelu prowizyjnym  pobierze ok. 12% od każdej dokonanej rezerwacji. Jeśli chcesz wynająć wszystkie trzy lokalizacje prowizja wyniesie 81,6 zł dziennie (12%*180zł+12%*220zł+12%*280zł). Miesięcznie jest to koszt prawie 2,5 tys. zł.

Chcąc pojawić się w wyższych wynikach wyszukiwania, prowizja będzie wynosiła więcej, ok 17%, czyli 115,6 zł od wszystkich trzech apartamentów dziennie. Zakładając, że ciągle korzystasz w ten sposób z serwisu, miesięcznie wydasz ok. 3 500 zł na prowizję, którą Booking pobierze od Ciebie za dokonane za jego pośrednictwem rezerwacje. A rocznie są to kwoty rzędu ponad 40 000 zł.

W Nocowanie.pl, jak wcześniej wspominaliśmy roczny abonament wynosi 1000 zł, miesięczny koszt wyniesie zatem  83.33 zł netto.
Żeby pojawiać się w górnych wynikach wyszukiwania można przeznaczyć odpowiednią ilość punktów pozycjonujących. W przypadku apartamentów w Karpaczu będzie to ok 10 000 punktów rocznie.
1 punkt kosztuje złotówkę. Roczna kwota wzrośnie zatem do 11 000 zł.

Mimo wszystko pozwala nam to zaoszczędzić prawie 30 tysięcy złotych w porównaniu do Bookingu działającego w modelu prowizyjnym.

 

Pamiętaj również, że w nowym systemie Dynamicznych Punktów Pozycjonujących możesz ustalać dzienną stawkę na pozycjonowanie, decydując o pozycji obiektu noclegowego na liście wyników wyszukiwań.

 

 

Przypadek 2 – Hotel

Hotel w Lublinie posiada 17 pokoi, w tym:
Pokój jednoosobowy 110zł x5
Pokój dwuosobowy 130zł x 10
Pokój trzyosobowy 160zł x2

W optymistycznym wariancie Hotel wystawia na Bookingu tylko po jednym pokoju danej kategorii, ale właściciel chce żeby Hotel wyskakiwał w górnych wynikach wyszukiwania na Lublin. W tym przypadku to ok. 25% prowizji. Dziennie Booking pobierze od właściciela 100 zł prowizji za te trzy pokoje. Miesięcznie jest to koszt 3 tys. zł, a rocznie 36 tys. zł

W Nocowanie.pl, rocznie Właściciel zapłaci 1000 zł abonamentu. Żeby pojawiać się w górnych wynikach wyszukiwania hoteli w Lublinie potrzebnych jest ok. 4 000 punktów pozycjonujących rocznie.
1 punkt kosztuje złotówkę. Roczna kwota wzrośnie zatem do 5 000 zł.
To ponad 30 tys. oszczędności rocznie w porównaniu do Bookingu.


Przypadek 3 – Agroturystyka

Agroturystyka w Uniejowie posiada 14 miejsc noclegowych, w tym:
Pokój dwuosobowy 100zł x2
Pokój trzyosobowy 90zł x2
Pokój czteroosobowy 120zł

Agro wystawia na Bookingu tylko pokoje dwuosobowe. Prowizji wynosi 12%, czyli 24 zł dziennie. Miesięcznie jest opłata w wysokości 720 zł, a rocznie 8 640 zł.

W Nocowanie.pl Właściciel agroturystyki zapłaci 1000 zł abonamentu rocznie. Dodatkowo może przeznaczyć ok. 1 tys. punktów pozycjonujących, żeby pojawiać się w pierwszej trójce wyszukiwania obiektów w Uniejowie.
Znów mamy oszczędność ponad 6 tys. rocznie w porównaniu do Bookingu.

Sam wybierz czy chcesz przepłacać? Pozornie wydawałoby się niewielka prowizja dzienna na Bookingu, zamienia się rocznie w wielkie sumy. Pomyśl, czy lepszą opcją nie jest jednorazowe opłacenie abonamentu?

Drogi Właścicielu obiektu noclegowego, jeszcze raz przyjrzyj się dokładnie opisanym powyżej przykładom, weź kartkę i kalkulator w dłoń, przelicz jak wygląda to w Twoim przypadku i wybierz mądrze. Nie przepłacaj!

 

Autor: Kamila Miciuła

Następny artykuł Chochołów - tu warto...

Komentarze (33)

Monia

miesiąc temu
700 za 3 miesiące i 800 za 6 miesięcy. Wiadomo o co chodzi, żeby jak najwięcej wyciągnąć. Albo jak ktoś ma 100 pokoi a ktoś inny ma 4 pokoje to płaci tyle samo. Chodzi tylko o to żeby jak najwięcej kasy wyciągnąć.

Jan

miesiąc temu
Widzę po komentarzach, że każdy postrzega portal nocowanie.pl mało pozytywnie i ja też ich nie lubię! W dzisiejszych czasach, żeby coś brać trzeba dać jakąś wartość ale niestety portal nocowanie.pl myśli kategoriami biznesowymi z poprzedniej epoki.

Juliusz

Nocowanie podaje , że w abonamencie jest sesja zdjęciowa.
Każdy wie, że raz zrobione zdjęcia wystarczają na kilka lat.
Czyli płacimy z góry za coś za co nie korzystamy.
Sesja zdjęciowa to ściema, aby pobrać od naiwniaków dodatkowe pieniądze.
W ten sposób nie zyskają klientów.
Klientów nie wolno oszukiwać, trzeba być wobec Nich uczciwym.
Szalenie wysoki abonament, punkty pozycjonujące, podawanie cen netto (lepiej wyglądają niż brutto), dodawanie na siłę sesji zdjęciowej (nie mogę zrezygnować aby było taniej), tracenie czasu na telefony, meile.
Szukający noclegu też nie mają lepiej.
Muszą pisać, dzwonić i dowiadywać się czy jest wolny pokój i czy cena jest taka jak w portalu (zazwyczaj ceny są niższe niż w rzeczywistości).
Podsumowanie: mało wiarygodny portal na dzisiejsze czasy.

Nocowanie.Pl

Sesja zdjęciowa to jedna z naszych flagowych usług, gdyż uważamy, że zawsze warto korzystać z możliwości odświeżenia wyglądu oferty. Nie tylko opisu, ale również galerii zdjęć, które zawsze jako pierwsze przyciągają uwagę osób poszukujących noclegów. Jeżeli Klient nie potrzebuje sesji, może zdecydować się na wykonanie przez nas wirtualnego spaceru 360°, co również uatrakcyjnia prezentację obiektu noclegowego w portalu. Warto pamiętać, że sesja lub wirtualny spacer, to tylko dwie z szeregu usług, które są oferowane w cenie abonamentu. Zachęcamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą, którą kierujemy do klientów: https://www.nocowanie.pl/oferta_cenowa.html

Marcin

Dokładnie- zgadzam się z Tobą w 100%. Do tego dochodzi bardzo nachalny marketing ze strony nocowanie.pl . Myślę, że koniec tego typu portali jest bliski i coraz ciężej im zdobyć klienta. Nawet z banku tak czego nie dzwonią. Do tego w nocowanie.pl nawet nie mamy dostępu do rzetelnych statystyk. Radzę popytać klientów skąd mają kontakt do waszego obiektu i okaże się, że to wcale nie jest ta strona. Przy porównaniu warto mieć na względzie wynajem sezonowy ,który stanowią połowę ogłoszeń tego portalu.

Barbara

nocowanie zapomniało dodać koszt pozycjonowania ok 30 zł dziennie (bo być na 5 stronie to tak jakby nie być), po tygodniu koszt rośnie do ok 210zł + abonament i nie ma się pewności czy będzie choć jedna rezerwacja. Stanowczo wolę booking płacę za wykonaną pracę nie obiecanki

Nocowanie.Pl

W naszym systemie punktowym domyślnie odejmowanych jest 5 punktów dziennie - liczbę tę można zwiększyć w dowolnym momencie, wtedy, kiedy jest to potrzebne do zapewnienia obłożenia w obiekcie. Gdy cel zostanie osiągnięty, liczbę odejmowanych punktów pozycjonujących ponownie da się zredukować do 5. Nie ma więc konieczności ponoszenia wysokich kosztów pozycjonowania przez cały czas.

Juliusz

Popieram...

Juliusz

Popieram w całej rozciągłości...

Juliusz

Popieram oczywiście P. Barbare
Umieszczenie mojej odpowiedzi typu "popieram" poniżej Nocowania ma charakter nieuczciwego manipulowania.
Ktoś może zrozumieć, że popieram wypowiedż Nocowania - nic bardziej mylnego.

Gdanskroomsgmailcom

Wasz aktualny system rezerwacyjny to lekka porażka.
Wiem, to pierwsze zdanie jest mało konstruktywne ale przejdę dalej.
Od lat korzystam z booking.com i airbnb.
Wiecie dlaczego jestem w stanie płacić tam prowizje?
Po pierwsze airbnb praktycznie nie bierze prowizji od obiektu, a od klienta, więc ceny można ustawić takie jakie chcemy uzyskać. Ale to nieistotne, booking bierze te 12%. Ale...
W tych portalach praktycznie nie ma interakcji z klientami dopóki rzeczywiście nie podejmą kroków rezerwacyjnych. Przez ostatnie lata chętnie oddawałem prowizję za to, że firmy te oszczędziły mi telefonów i maili od klientów i niepotrzebnych interakcji z nimi - to duży koszt, zwłaszcza jesli ma się obiektów kilka. Póki co dziś dostałem 3 wiadomości, odpisałem na nie i brak kotaktu zwrotnego.
Portal nie posiada w ogóle systemu rezerwacyjnego albo jeszcze ja tego nie widzę. Jeśli płaci się za coś pośrednikowi to na pewno nie za wystawienie po prostu oferty. Ofertę taką mogę za drobne lub za darmo wystawić na różnych innych portalach typu OLX i tam mogę liczyć się z kontaktem ze strony klienta i traceniem na to czasu.

Proszę to uznać za taki raport z jednodniowego używania Państwa portalu (na szczęście za darmo).
Z niecierpliwością oczekuję pierwszej rzeczywistej rezerwacji, podliczę ile czasu mnie to kosztuje i jaki jest to koszt dodatkowy do portali, które obsługują klientów w moim imieniu za opłatą, którą pobierają.

Nocowanie.Pl

Gdanskroomsgmailcom,
w portalu Nocowanie.pl dostępne są rezerwacje. Szczegółowych informacji na ten temat udzieli nasze Biuro Obsługi Klienta. Zachęcamy do kontaktu.

Ojciec

Ludzie nie przyjadą bo się boją wirusa.
Abonament to pieniądze wyrzucone w błoto.

Jacuś

Gdyby wasza strategia była słuszna, to wasza baza obiektów nie kurczyła by się...
Narazie wszyscy wycofują się z waszej bazy obiektów.
Myślę, że najwyższy czas coś zmienić - może prezesa?... -jego myślenie nie sprawdza się...

Zbigniew

Zbigniew
Doskonaly i prawdziwy komentarz. Wybralem miesieczny abonament w promocji za 100 zl plus vat na probe i nie przewiduje przedluzenia. Sa tylko same zapytania przez dwa miesiace . Jak ruszyl booking to rezerwacja byla niemal natychmiastowa na prawie caly miesiac do przodu, a dodam , ze to jest nowy obiekt bez oponii.

Jacuś

Jako klient denerwują mnie wystawiane obiekty, które nie mają już wolnych miejsc.
Na Bookingu przynajmniej mam pewność, że wystawiony obiekt posiada wolne pokoje w konkretnej cenie.
Na Nocowaniu trzeba się pomęczyć aby znaleźć wolny pokój w wysokim terminie.
Ba, i jeszcze zazwyczaj cena jest inna niż na portalu, a o wybraniu pokoju można zapomnieć ( dostanie się taki jaki właścicielowi będzie odpowiadał)

Nocowanie

Panie Jacku,
część obiektów udostępnia kalendarz dostępności. Dodatkowo dostępne są takie usługi jak Wolne pokoje, gdzie może Pan znaleźć noclegi w gorących okresach czy usługę Szukam Noclegu, gdzie można samodzielnie wystawić ogłoszenie, a odpowiedzi same spływają.

Przemek

Pani Kamilo czyli korzystając z portalu nocowanie otrzymam 100% obłożenia? Bo właśnie to sugerują podane przez Panią liczby. Co jak wiemy jest abstrakcją bo średnia liczona dla Polski obłożenia to 47% - podkreślam średnia. Chociaż takiej liczby mogłaby Pani użyć a nie pisać liczby z kosmosu

Nocowanie.Pl

Panie Przemku, nawet jeśli zastosuje Pan założenie, co do średniego obłożenia 47%, wartości prowizji z portalu bookingowego będą znacznie przewyższały roczną reklamę w portalu abonamentowym.

lokal159911

Bezpieczna transakcja z Nocowanie.pl, na samym początku informacji dla turystów, nocowanie pl informuje, że bezpośrednie tranzakcje z relkamowanymi przez nich obiektów są niebezpieczne, to mnie obraża jako właściciela obiektu, tak nocowanie. pl tak mocno miesza kopiąc w tyłek właścicieli obiektów, że nerwy biorą. Kasa i tylko kasa, nie ma ani gramu interesu właścicieli obiektów i turystów, to nie to nocowanie. pl co było kiedyś.

Nocowanie.Pl

Bardzo dziękujemy za wyrażenie opinii. Bezpieczeństwo transakcji w tym przypadku polega na tym, że dane turysty, które udostępnia są zabezpieczone. Gość może dokonać płatności przez PayU/PayPal - działanie to wymaga logowania do banku, bądź też wpisywania kodu BLIK i w takiej sytuacji dopełnione są wszelkie wymogi bezpieczeństwa.
Dodatkowo w chwili, gdy Turysta dokonuje płatności online korzystając z tej metody, środki są na naszym koncie w ciągu kliku sekund. W tym czasie system wysyła do Klienta powiadomienie e-mail i sms, że pieniądze już dla Niego są. Właściciel obiektu nie musi przypominać turyście o dokonaniu opłaty, wszystko dzieje się automatycznie.
Zachęcamy do przetestowania tej metody! :)

Asik

Nocowanie słabnie z dnia na dzień, wycofuje się coraz więcej obiektów i promocje nic nie dają.
1230 zł za abonament i dodatkowo trzeba wykupić pozycjonowanie... to minimum wydać trzeba 2000zł i rezerwacji żadnej nie ma. Owszem klienci pytają i trzeba dodatkowo poświęcić czas na odpowiedzi często "puste".
Za parę miesięcy baza obiektów zmniejszy się i nawet za połowę abonamentu nie warto będzie korzystać z tego portalu.
Kto będzie wchodził na portal na którym jest "5 obiektów na krzyż"...

Moni

Zgadzam się z tym ,u mnie pokój 2 osobowy 100 zł a w book ....154

Hotel

Ten artykuł to totalne brednie. Czy autorka w ogóle wie jak funkcjonuje portal Booking.com? Czy pisze jakieś zasłyszane, nieprawdziwe informacje? Kompletnie nie rozumiem skąd wzięła Pani 24 zł dziennie? To, że obiekt wystawia pokój dwuosobowy za 200 zł za dobę przy prowizji 12% nie płaci codziennie 24 zł!!! Prowizja jest obliczana od rezerwacji, czyli droga autorko artykułu wytłumaczę pokrótce o co chodzi, jeśli obiekt SPRZEDA przez portal booking.com jednego dnia trzy razy pokój dwuosobowy w kilku różnych terminach za każdym razem na jedną dobę, czyli zarobi 600 zł, wtedy prowizja wynosi 72 zł, natomiast jeśli nie SPRZEDA ani jednego pokoju prowizja wynosi 0 zł!!!! Takimi artykułami robicie ludziom wodę z mózgu. Żenujące....

Adrian

Cena za abonament na nocowanie jest w tej chwili oderwana od rzeczywistości, co roku podnoszą cenę o kilkaset zł jednak nie ma wzrostu wynajmu na tym serwisie. Booking ma dość wysoką prowizję, ale płatną tylko w przypadku wynajęcia apartamentu.
W moim wypadku na 10 rezerwacji przez booking przypada 1 przez nocowanie.
Podsumowując przy nowych cenach to mi się po prostu nie opłaca, więc będę zmuszony zrezygnować z usług nocowanie.pl.

Gruby

Przewiduję że Nocowanie już nie będzie na topie,za dużo kasy chcą za zwyczajnych pytaczy,trochę się rozpędzili.Jak nie obniżą cen padną...

Nadmorski

Sciema,propagandowe wyliczenia.Booking bierze prowizję,ale rezerwacji jest o wiele,wiele więcej.Jestem na nocowaniu,ale ostatni raz,za dużo kasy żądają w stosunku do ilości rezerwacji.Powiem tak w tym roku dość póżno podpisałem umowę z Booking około 15 lipca,ale było warto.Pomimo prowizji i tak się opłaca.W tym krótkim okresie wzrost 30 %,czego chcieć więcej.

Ustronie Morskie

Z bookingu jest nieporównywalnie więcej rezerwacji niż z nocowania. Co najważniejsze booking ma pewne rezerwacje, nawet jak odwołają to i tak ponoszą koszty pobytu. Poza tym nocowanie stało się bardzo drogie i nie ma pewności czy dojdzie do rezerwacji. Zapytania zapytaniami ale to potwierdzone rezerwacje są istotne. Naprawdę się zastanawiam czy za taką cenę opłaca się reklamować obiekt na nocowaniu.

Werka

Niby wszystko się zgadza i tak wychodzi z obliczeń. Ale zaraz... Czy przez 365 dni w roku każdy ma klientów zdobytych przez booking? Przecież w kolejnych latach już raczej przyjadą z własnej woli bez płacenia prowizji lub dadzą nr telefonu znajomym, którzy też przyjadą itd. Czyli koniec końców może się okazać, że sumaryczna roczna prowizja zapłacona na booking jest o wiele mniejsza niż masakryczna opłata 1230zl (:O) na nocowaniu, a gości, którzy realnie przyjechali za pośrednictwem booking może być nawet więcej niż przez nocowanie (nie mówię o telefonach z zapytaniem, tylko o tych prawdziwych wczasowiczach...)

Karpacz

Problem w tym, że przez pokoje sprzedane przez portal Booking.com to rzeczywiście dokonane rezerwacje, czyli pewni goście, w przypadku anulacji rezerwacji nie ma prowizji, natomiast przez portal Nocowanie.pl owszem zapytań jest bardzo dużo, ale niewiele z nich skutkuje dokonaniem rezerwacji, a tak duża ilość tych zapytań jest co najmniej interesująca.... :) Nie wiem czy zaplata za kota w worku jest takim mądrym rozwiązaniem.

Kontakt@Apartamentypodniedzwiedziem.Pl

Hahahahah nocowanie.pl zaraz straci wieeeelu klientów nasz przykład: 1szy rok 500zł (jeszcze ok) 2 rok 700zł (no spoko) 3 rok 1000zł (papa). Portal strzela sobie w kolano i szczerze olx daje lepszą reklamę za te same pieniądze - przynajmniej nie trzeba płacić za magiczne punkty pozycjonujące żeby być gdzieś widocznym.

Info@Oazarezydencja.Pl

Na bookingu placisz od realnych rezerwacji, a na nocowaniu placisz czy ktos zarezerwuje dzieki temu serwisowi czy nie.

Opinia

Witam, skoro prowizja od noclegu jest tak nieopłacalna dla właścicieli obiektów a opłacalna dla strony noclegowej - udostępnijcie taką możliwość :) cenę na przykładowym bookingu można zwiększyć o wartość pobieranej prowizji i roczny koszt wyniesie 0zł czyli dużo dużo mniej jak na nocowaniu :)

Zobacz również