Przedpłata
Kiedyś jedno z najpopularniejszych zabezpieczeń stosowanych przez właścicieli obiektów noclegowych. Zwyczajowo przedpłata stanowiła albo procent całkowitej wartości noclegu, albo proponowaną przez gospodarza kwotę. Dopiero po zaksięgowaniu przedpłaty rezerwacja była uznawana za ważną.
Wielu właścicieli noclegów, zwłaszcza małych nieskategoryzowanych, nadal stosuje tę metodę, ale nie jest ona aż tak popularna. Po pierwsze przez sporą w dawnych czasach liczbę wyłudzeń ze strony fikcyjnych noclegów (wprawdzie proceder ten jest coraz rzadszy, ale wciąż obecny w świadomości turystów i skutecznie zniechęcający do przedpłat). Po drugie dlatego, że w czasach łatwych i szybkich rezerwacji i płatności online goście zwyczajnie nie chcą w ten sposób rezerwować noclegów.
Zarezerwowanie środków na karcie
Jeżeli obiekt posiada terminal i możliwość zablokowania środków na karcie lub korzysta z usług pośrednika przy rezerwacji, to może takie zabezpieczenie wprowadzić. Oczywiście wymaga to podania przez klienta numeru karty kredytowej podczas rezerwacji.
Obiekty stosują tu różne metody:
- obciążenie rachunku karty kwotą całkowitą za wszystkie noce,
- obciążenie rachunku karty kwotą częściową, np. za pierwszą noc.
Rozdzielenie ofert na elastyczną i bezzwrotną
Coraz popularniejsza metoda, stosowana np. przez przewoźników i linie lotnicze, czyli wybór między:
- ofertą elastyczną, która dopuszcza zmianę terminów i rezygnacje bez kosztów, ale jest droższa,
- lub ofertą „sztywną”, która jest bardziej atrakcyjna cenowo, ale nie pozwala na żadne przesunięcia czy rezygnacje ze strony klienta.
Rezerwacja bez zabezpieczeń
Opcja, która daje największą konwersję i pod względem sprzedażowym jest najbardziej efektywna. Polega na pełnej rezerwacji noclegu, ale płatności klient dokonuje dopiero na miejscu. Ten model rezerwacji jako pierwsze na dużą skalę zaczęły wprowadzać sieci hotelowe.
Co wybrać?
Wybór należy do właściciela obiektu i zależy od jego doświadczeń, uwarunkowań i danego okresu w roku (sezon i poza sezonem). Trzeba jednak pamiętać, że im bardziej restrykcyjny model sprzedaży, tym mniejsza gotowość gości do wybrania takiej oferty, a co za tym idzie – gorsze efekty sprzedażowe.