Przede wszystkim powinieneś uświadomić sobie, że twoje zadanie nie polega na rządzeniu, a zarządzaniu. Mając w głowie to stwierdzenie, bez większych problemów wdrożysz się w swoją rolę.
Dowiedz się jak najwięcej o obiekcie noclegowym
Gdy obejmujesz stanowisko managera obiektu noclegowego, dowiedz się o nim jak najwięcej. W przypadku gdy awansowałeś, powinieneś znać mocne i słabe strony dotychczasowego miejsca pracy. Co zrobić, gdy zostałeś zrekrutowany? Sposobów na poznanie obiektu noclegowego jest kilka:
- Przeczytanie opinii w internecie – turyści chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z pobytu, zwracają też uwagę na uchybienia i niedociągnięcia. Warto wsłuchiwać się w ich głos, gdyż jest to jeden z lepszych sposobów na wprowadzenie usprawnień.
- Rozmowa z gośćmi hotelu – warto osobiście zapytać o wrażenia z pobytu osoby, które właśnie się wymeldowują. Jeśli myślisz, że będą się wzbraniać przed przedstawieniem opinii, poproś o wypełnienie ankiety.
- Zaproszenie tajemniczego klienta – to także jeden ze sposobów na poznanie tego, jak naprawdę działa obiekt noclegowy. Pracownicy zachowują się naturalnie, nie starając się na siłę zrobić dobrego wrażenia.
Poza tym warto również sprawdzić, jak wyglądają procedury obiektu oraz system wewnętrznej komunikacji. Obejmowanie nowego stanowiska to dobry moment na wprowadzenie nowości i usprawnień, gdy jest to konieczne.
Daj poznać się podwładnym
Zawsze czujemy obawę przed nieznanym, dlatego jako nowy manager obiektu noclegowego, nie unikaj podwładnych. Nie zamykaj się w gabinecie, zamiast tego zbierz swój zespół i po prostu się przedstaw. Oczywiście nie myślimy o opowiadaniu historii swojego życia – ludzi interesuje, co zmieni się w sposobie zarządzania i co to dla nich oznacza. Poza tym na pewno dobrze ci się przyjrzą, skup się więc na tym, by odpowiednio się zaprezentować. Postaraj się okazać entuzjazm i pasję, inspiruj a także zwracaj większą uwagę na swoich podwładnych.
Jedną z ważnych kwestii jest określenie twoich zasad pracy, poinformowanie o zamierzeniach na przyszłość oraz oczekiwaniach wobec zespołu. Zbuduje to zaufanie i na pewno uspokoi osoby, które są zatrudnione w zarządzanym przez ciebie obiekcie noclegowym.
Poznaj swój zespół
Aby dobrze zarządzać obiektem noclegowym powinieneś poznać zespół, jaki z tobą pracuje. Pozwoli to określić jego potencjał oraz ewentualnie pomoże zaplanować rekrutację potrzebnych pracowników.
- Dowiedz się, jaki zakres obowiązków mają poszczególni pracownicy.
- W zależności od wielkości zespołu, zaproś na rozmowę, podczas której poprosisz o przedstawienie problemów, z jakimi się spotykają.
- Słuchaj rad i podpowiedzi dotyczących sposobów usprawnienia pracy na poszczególnych stanowiskach.
Dzięki temu poznasz potencjał pracowników i wyłapiesz ich potrzeby. Być może uda ci się odkryć osoby, stanowiące wsparcie, którym będziesz mógł delegować zadania. Pamiętaj, sam nie osiągniesz sukcesu, potrzebujesz do tego ludzi i pracy zespołowej.
Przygotuj plan rozwoju obiektu
Plan rozwoju obiektu jest wręcz niezbędny! Ustalenie celów i strategii na najbliższe miesiące wyznaczy kierunek rozwoju obiektu. Nadrzędną kwestią jest zwiększenie sprzedaży, ale prowadzi do tego dłuższa droga. Trzeba na przykład stworzyć harmonogram promocji popularnych terminów, by zapewnić obiektowi wysokie obłożenie. Należy także określić czas realizacji i potrzebny budżet.
Zbuduj zgraną ekipę
Poznanie potrzeb i sugestii pracowników to jedno, sprawny manager stara się, by jego podwładnym dobrze się ze sobą współpracowało. Przede wszystkim powinien tak dobierać ludzi i delegować zadania, by uzupełniali się zarówno pod względem cech charakteru, jak też kompetencji. Co jeszcze można zrobić, aby zbudować zgraną ekipę?
- Postaraj się zbudować przyjazną atmosferę i staraj się być empatycznym wobec swojego zespołu.
- Określ, jakie są możliwości dalszego rozwoju pracowników.
- Organizuj wspólne wyjścia oraz imprezy integracyjne dla załogi.
- Organizuj zebrania zespołu, podczas którego wysłuchasz uwag, sugestii i pomysłów dotyczących pracy.