Storytelling, co to jest?
Tłumacząc z angielskiego, storytelling to po prostu opowiadanie historii. Towarzyszy ono ludzkości właściwie od zarania dziejów. Było to zjawisko, które służyło budowaniu wspólnoty a oprócz tego ułatwiało zapamiętywanie długich przekazów. Duży nacisk kładziono na chronologię wątków oraz wynikowy układ zdarzeń.
Także współcześnie storytelling polega na opowiadaniu historii, ale ich zadaniem jest wypromowanie marki, a w konsekwencji sprzedaż usług. Z tego względu twórcy kampanii oferują odbiorcom opowieści, które poruszają ich czułe struny, w jakiś sposób identyfikują z produktem i zachęcają do działania.
Doskonałym przykładem świetnego storytellingu są świąteczne reklamy – przoduje w tym zwłaszcza Allegro, ostatnio także Empik ze swoją kampanią „Żeby Cię lepiej widzieć”. Pomyśl, jak przenieść te praktyki na swój grunt i zachwycić turystów prowadzonym przez siebie obiektem noclegowym.
Jak stosować storytelling?
Aby stosowany przez ciebie storytelling był skuteczny, musisz odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania – do kogo kierujesz historię? co chcesz nią osiągnąć?
O ile odpowiedź na drugie zagadnienie wydaje się jasna – liczysz na zbudowanie grona wiernych klientów, którzy będą do ciebie wracać, oraz zainteresowanie niezdecydowanych jeszcze osób – o tyle nad pierwszym powinieneś się zastanowić. Chodzi tu przede wszystkim o ustalenie, kto należy do twojej grupy docelowej, czyli jaki jest twój wymarzony gość. Twoja opowieść odniesie odpowiedni skutek tylko wtedy, gdy kogoś przekona, a wszyscy wiemy, że nie ma uniwersalnego środka perswazji, który dotrze do wszystkich polskich turystów.
Pomyśl więc, kogo chcesz u siebie gościć, gdyż inaczej zainteresujesz rodziny z dziećmi, pary czy osoby zwracające uwagę na kwestie związane z ekologią. Musisz przy tym pamiętać o szczerości, bo jeżeli twoja opowieść nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości, w oczach turystów stracisz swoją wiarygodność.
Na czym można oprzeć historię? Przedstawiamy kilka wariantów:
- Tradycje i wartości. Warto postawić na opowieść dotyczącą miejsca, które prowadzisz – jak wszystko się zaczęło, dlaczego zdecydowałeś się prowadzić taki biznes, czym się kierowałeś powołując swój obiekt do życia? Opowiedz, jak powstawał pensjonat, apartament czy dom, do którego teraz zapraszasz turystów.
- Wyjątkowość. Czy oferujesz coś, czego nie ma nikt inny, np. oryginalny pakiet wypoczynkowy albo warsztaty? Turyści lubią czuć się prestiżowo i chętnie chwalą się tym przed innymi!
- Wydarzenie. Jeśli w twojej okolicy odbywa się znany festiwal lub impreza, już na długo przed tą datą możesz budować w odbiorcach chęć udziału w imprezie. Opowiedz o korzyściach, jakie daje zarezerwowanie noclegów właśnie u ciebie.
- Atrakcje okolicy. Urlopowicze szukają wyjątkowych miejsc, bujnej przyrody i możliwości wypoczynku blisko natury. Jeśli to właśnie jest twoja grupa docelowa, nie wahaj się i opowiedz o tym, jak wspaniale przebywa się w twoim regionie i jak można spędzić czas. Niech turyści zapragną skorzystać z twojej propozycji.
- Legendy. Na ciekawych podaniach można zbudować całą markę, przykładem tego jest kampania województwa świętokrzyskiego, która pokazuje region przez pryzmat legend. Powstał między innymi szlak turystyczny dla osób zainteresowanych tematem.
Storytelling to jeden z elementów content marketingu, ważnego narzędzia służącego promocji obiektu noclegowego. Dowiedz się więcej na jego temat, wejdź: Content marketing w turystyce. Jak zainteresować potencjalnych gości?
fot. 742680 / Pixabay.com CC0