Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku

Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku

Czy w związku z  obecną sytuacją i zniesieniem zakazu wynajmu krtókoterminowego zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi? Czy w obecnej sytuacji nadal należy utrzymywać, że zadatek jest bezzwrotny i może być zwrócony jedynie z dobrej woli właściciela obiektu?

Zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 394 par. 3 k.c.: W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.
W obecnej sytuacji do rozwiązana umowy dochodzi wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, a więc zadatek powinien być oddany w takiej samej formie, w jakiej został dany, czyli w gotówce.
W przypadku, gdy zostały opłacone w obcej walucie, zaliczka / zadatek podlegają zwrotowi w takiej samej formie i wysokości, w jakiej zostały wpłacone. Powinny zostać zwrócone w kwocie nominalnej w tej walucie - niestety nie ma zabezpieczenia dla stron, w przypadku niekorzystnego kursu.
Termin zwrotu zaliczki / zadatku, zgodnie z art. 455 k.c., określany jest w piśmie/wezwaniu skierowanym przez turystę do obiektu noclegowego.
Warto również wiedzieć, kiedy nie ma podstaw do zwrotu zadatku. Jedną z takich okoliczności jest przypadek, gdy turysta odwołuje pobyt, np. w miesiącach wakacyjnych, gdyż przypuszcza, że w tym czasie nie dostanie urlopu. Okoliczność ta jest niezależna od obiektu, więc jeżeli będzie on w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.

Następny artykuł Jak możesz pomóc branży...

Komentarze (104)

Marika

3 dni temu
Dzień Dobry. Czy w obecnej sytuacji mogę żądać zwrotu zaliczki od biura podróży, z którym miałam zawartą umowę na wycieczkę, a ją odwołałam z powodu covida. Dyrektor nie wyraził zgody na wyjazd.
Czy biuro podróży może żądać zwrotu zaliczki od ośrodka, w którym miał zarezerwowany wypoczynek, dla dzieci?
Pozdrawiam

Ddd

4 dni temu
W zeszłym roku, jesienią, zaczęłam organizować wycieczkę dla moich uczniów. W styczniu wpłaciłam zaliczkę za majowy nocleg młodzieży w hostelu. W marcu-dyrektor szkoły w oparciu o zalecenia kuratorium wydał zakaz wyjazdów-napisałam do hostelu informując, że możemy mieć problem z organizacją wycieczki. Odpowiedziano mi, że monitorują sytuację. Następnego dnia w szkołach zostały zawieszone zajęcia. Nikt nie wiedział, jak będzie rozwijała się sytuacja. Informacje o przedłużeniu zdalnego nauczania pojawiały się co kilka tygodni. Zresztą hostele też były zamknięte.Moi uczniowie i ich rodzice zdecydowali, że chcieliby wycofać zaliczkę. W lipcu napisałam do hostelu maila z wyjaśnieniem i prośbą o zwrot zaliczki. Nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Uznałam, że zarządzający hostelem stwierdził, iż wysłałam maila w czasie wakacji, więc pieniądze nie dotarłyby natychmiast do uczniów i dlatego nie podjął tematu. Pod koniec sierpnia wysłałam więc kolejnego maila przedstawiając oczywistą sytuację: nie miałam wpływu na to, że lekcje w szkole zostały zawieszone, w marcu poinformowałam, że sytuacja staje się nieprzewidywalna, pieniądze wpłacone jako zaliczka nie należały do mnie tylko do rodziców moich uczniów, nie wiem kiedy dyrekcja szkoły i kuratoria wyrażą zgodę na wyjazdy młodzieży. Do dziś nie otrzymałam odpowiedzi. Co mogę zrobić? Będę wdzięczna za każdą wskazówkę.

Nocowanie.Pl

3 dni temu
Jeśli termin wycieczki przypadał już po odmrożeniu usług noclegowych, kiedy właściciel hostelu mógł zrealizować usługę, nie ma podstaw do zwrotu zaliczki. Radzimy jednak podjąć bardziej zdecydowaną próbę kontaktu, by polubownie rozwiązać kwestię, albo wziąć pod uwagę przełożenie terminu wycieczki, by zaliczka nie przepadła.

Ddd

3 dni temu
Tak, termin wycieczki przypadał po odmrożeniu usług hotelowych- 21 maja- ale zajęcia w szkołach były zawieszone do końca roku szkolnego. W całej Polsce odbywało się zdalne nauczanie i wyjazd w tym czasie był niemożliwy.
28 dni temu
Od kiedy został zniesiony przepis o o ograniczeniu ilości osób w hotelach. Mieliśmy wpłacony zadatek na wyjazd zorganizowany od 29.05 nad morze, który został odwołany i teraz nie możemy odzyskać wpłaconego zadatku.

Jolanta Kuczmańska

miesiąc temu
W dniu 17.01.2020 r wpłaciłam zadatek na turnus rehabilitacyjny w Centrum Zdrowia I Wypoczynku Jantar w Darłówku który miał się odbyć w m-cu kwietniu.Piszę ,dzwonię, wysyłam maile i zero reakcji na prośbę o zwrot zadatku..

Anna

miesiąc temu
Witam,miałam jechać w sobotę nad morze.Nistety mamy przymusową kwarantanne,bo u mojej siostry wykryto koronawirusa.Od razu poinformowałam Panią u której miałam wynajmować domek(to był czwartek wieczorem)jaka jest sytuacja,a Pani mi mówi,że zaliczka/ zadatek chyba mi przepadnie,bo za późno ją informuję i nikogo nie znajdzie na nasze miejsce...Przecież to nie jest nasza wina!Gdyby to było 200zł,machnęłabym ręką,ale 1050zł...

Nocowanie.Pl

miesiąc temu
Wobec zaistniałej sytuacji zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii.

325

miesiąc temu
Mam bardzo podobna sytuacje,że wplacalam tzw zadatek bo właściciele tak to ujmuje bo wiąże się to z tym,że nie chcą oddać pieniędzy.W dobie pandemi każdy ma prawo starać się o zwrot,a jeżeli jest problem proponuje nie dogadać się z osobą,która wynajmuje nam domek letniskowy czy coś innego.Pamietsjcie państwo do zadatku podpiszcie umowę zawsze to wasza gwarancja zwrotu.Papier jest podstawą zadstku nie umowa ustną bo tak się zajmujący bogacz.
miesiąc temu
Miałam zarezerwowane noclegi w krynicy od połowy sierpnia- niestety rząd wprowadza dla powiatu nowosądeckiego czerwony rygor z powodu zagrożenia. w zaistniałej sytuacji zrezygnowałam z rezerwacji. Czy należy mi się zwrot zaliczki??

Nocowanie.Pl

miesiąc temu
Warto zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi rządu w tej kwestii, który nie zakazuje prowadzenia działalności noclegowej. Zachęcamy do skontaktowania się z właścicielem obiektu i polubownego rozwiązania problemu.

Nor

miesiąc temu
CZy otrzymam zwrot jeśli sama zrezygnowałam i wyjazdu do Grecji w obawie pandemii

Nocowanie.Pl

miesiąc temu
W tej kwestii radzimy skontaktować się z organizatorem wyjazdu i polubownego rozwiązania problemu.

KamionkaX

2 miesiące temu
:) :) :) :) :)
2 miesiące temu
Dzień dobry od obiektu "City Mare" na moje pytanie czy zostanie mi zwrócony zadatek
otrzymałem taką odpowiedź (dodam tylko, że wyjazd miał być w okresie 08-08-2020 do 14-08-2020

10:39 08.07.2020 City Mare
Rezerwacja Państwa została dokonana ostatecznie 16.02 2020. Mieli Państwo czas (kilka miesięcy) na poinformowanie nas o zmianie decyzji. W tym czasie odmówiliśmy rezerwacji w tym terminie wielu klientom. Obecnie i tak będziemy stratni z powodu braku możliwości wynajęcia tego apartamentu.
Proszę zapoznać się z regulaminem wynajmu.

Pozdrawiam,
Ewa tel. 603 778 196
City Mare

Nocowanie.Pl

2 miesiące temu
Z powyższego artykułu oraz opisu całej sytuacji wynika, iż zwrot zadatku nie ma podstaw gdy do niewykonania usługi dochodzi z przyczyn niezależnych od obiektu. Jeśli w terminie, o którym jest mowa wyżej, może on zrealizować rezerwację, to nie musi zwracać zadatku.

Jerzy

2 miesiące temu
W jakim terminie należy zwrócić zadatek w okresie pandemii? Słyszałem że 180 dni, ale nigdzie nie mogę znaleźć paragrafu. Dziękuję

Nocowanie.Pl

2 miesiące temu
Aktem prawnym, który mówi o tej kwestii, jest Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Prosimy sprawdzić ten dokument.

STAS

2 miesiące temu
Swięta Wielkanocne nie doszły do skutku z powodu koronawirusa ,termin przełożyłam ,ale hotel podniósł mi cenę .Pytanie moje jest takie czy może.Ja nie wyrażam zgody.

Nocowanie.Pl

2 miesiące temu
Być może taka sytuacja jest spowodowana aktualnym cennikiem hotelu, który w sezonie letnim może być wyższy. Warto jednak starać się rozwiązać sprawę polubownie i negocjować koszty z osobą decyzyjną, nakreślając cały kontekst sprawy.

Teresa

3 miesiące temu
Otrzymałam właśnie zwrot zaliczki za 14 dniowy turnus rehabilitacyjny z września 2020 r.

Jan

3 miesiące temu
Dobrze zaliczki muszą być z wrócone jeśli trwa stan epidemii w kraju, a co z zadatkiem? Czy ośrodek również ma obowiązek wrócenia zadatku jeśli gość boi się przyjechać z powodu epidemii ?

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Odpowiedź na to pytanie znajduje się w powyższym artykule. Na dzień dzisiejszy obiekt noclegowy nie ma obowiązku zwracania zadatku, jeżeli to turysta odwołuje pobyt, mimo że ośrodek może zrealizować rezerwację w terminie.

Gosia

3 miesiące temu
Nie wiem. czy dobrze rozumiem pania prawnik jesli wplacilam zaliczke na wczasy a biuro itaka anulowalo moja impreze powinno mi zwrocic zaliczke na moj wniosek/taki zlozylam/ bo jeszcze mamy nie odwolana epidemie?

Prawniczka

3 miesiące temu
Dopuki nie zostanie zniesiony stan epidemiczny w kraju , zaliczki na wniosek osoby wpłacającej , muszą być zwrócone .

2soinski

3 miesiące temu
No, niezależnie od epidemii nadal pisze dopóki (nie dopuki), chyba że koronawirus coś zmienił w ortografii.

TOM

3 miesiące temu
Wpłaciłem zaliczkę na obóz syna na koniec marca, obóz ma odbyć się w połowie lipca, oczywiście z wszystkimi obowiązującymi ograniczeniami, w związku z panującą sytuacją na koniec maja poinformowaliśmy organizatorów o rezygnacji z wyjazdu, czy w tym wypadku należy mi się zwrot zaliczki ?

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Z naszej strony zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii z organizatorem wyjazdu.

ROMAN

3 miesiące temu
informacje ze stony: www.gov.pl "Sytuacja związana z COVID-19 w Polsce jest ustabilizowana, jednak epidemia trwa nadal i dlatego nie wszystkie ograniczenia zostały zniesione. W dalszym ciągu należy utrzymywać 2-metrowy dystans społeczny, a większość usług jest świadczonych z zachowaniem ścisłego reżimu sanitarnego." Czyli w ciąż obowiązuje stan epidemii. Czy w związku z tym można odwołać zarezerwowany urlop i nie stracić zadatku? Jak powinna wyglądać procedura ubieganie się o zwrot pieniędzy? Czy trzeba wysłać jakieś pismo?

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Z naszej strony zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii z właścicielem obiektu noclegowego. Zamiast o całkowitej rezygnacji z rezerwacji, warto pomyśleć o zmianie terminu przyjazdu.

AGA

3 miesiące temu
To o czym mówi ten zapis? ..."Zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 394 par. 3 k.c.: W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony...."

https://www.nocowanie.pl/epidemia-koronawirusa-a-zwrot-zaliczki-zadatku.html

AGA

3 miesiące temu
W styczniu br. kiedy jeszcze wszystko było "normalne" zarezerwowałam "normalny" pobyt nad naszym morzem od 01.08.2020r., wpłaciłam również wymagany zadatek. W marcu nastała epidemia covid-19 i wszystko się zmieniło. Obecnie odmraża się branżę turystyczną, ale w tzw. reżimie sanitarnym i przy różnych ograniczeniach np. wstęp na plaże 1/3 wczasowiczów co zeszłym roku, czyli można przyjechać nad morze bez możliwości wejścia na plażę bo nie załapiemy się na tzw. limit. Poza tym wirus wciąż jest, notowane są wzrosty zakażeń. Boję się jechać na wczasy i narażać zdrowie bo jestem po poważnych chorobach i bardzo łatwo łapię infekcje. Zdaję sobie sprawę, że żadna ze stron nie ponosi winy za tę sytuację, ale to nie znaczy chyba,że mam ponosić finansowe konsekwencje za troskę o zwoje zdrowie. Poprosiłam o zwrot zadatku, ale jak dotąd bez odpowiedzi. Proszę o informację jak odzyskać pieniądze.

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Z powyższego artykułu wynika, iż jest to sytuacja, która nie daje podstaw do ubiegania się o zwrot. Być może dobrym wyjściem będzie skontaktowanie się z obiektem w celu zmiany terminu lub innego, polubownego rozwiązania tej kwestii.

Gab

3 miesiące temu
Udzieliliście Państwo bardzo wymijającej odpowiedzi, proponujecie polubowne rozwiązanie kwestii. Jak można proponować takie rozwiązanie osobie niepełnosprawnej w wieku 80 lat z emeryturą 1400 zł? Jak można stawiać ją na jednej szali z organizatorem, który ma trzy potężne ośrodki nad naszym morzem? Czy to jest fer?

Gaba

3 miesiące temu
Piszę w imieniu osoby niepełnosprawnej, która:
- w pierwszych dniach stycznia br. złożyła wniosek od dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego w terminie 18.07-01.08.2020 r.,
- w dniu 19 lutego 2020 r. wpłaciła zaliczkę za rezerwację miejsca organizatorowi turnusu rehabilitacyjnego,
- w dniu 3 czerwca 2020 r. dostała pismo informujące, iż nie dostanie dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego,
- nie stać jej na pokrycie całości turnusu z własnych środków finansowych,
- w dniu 4 czerwca 2020 r. dzwoniłam w jej imieniu do organizatora turnusu rehabilitacyjnego i dowiedziałam się, że zgodnie z ustawą covidową zwrot wpłaconej zaliczki dostanie w przeciągu 180 dni, ale będą się starać wcześniej oddać.
Ta osoba niepełnosprawna nie odwołuje swojego pobytu z powodu zagrożenia epidemiologicznego, swoich obaw, złożyła wniosek i wpłaciła zaliczkę organizatorowi przed ogłoszeniem zagrożenia epidemiologicznego i ogłoszeniem ustawy covidowej. Czy w takiej sytuacji organizator turnusu może w powoływać się na ustawę cividową?

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Wobec zaistniałej sytuacji zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii, by zarówno Państwo, jak też organizator, byli usatysfakcjonowani.

Willa Gosia

3 miesiące temu
Co w sytuacji, kiedy osoba zgłosiła się po zwrot zadatku, powołując się na pandemię ( pobyt w kwietniu), ale to było jeszcze przed wprowadzeniem ustawy pomocowej „180 dni”, ale już były jawne informacje, co ustawa zawiera. I teraz ta osoba powołuje się na brak możliwości pobytu podczas epidemii, i to ją obejmuje, ale zwrot „180 dni” już nie, bo zgłosiła (dwa dni) wcześniej rezygnację.

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Prawnie ustawa nie obowiązywała, ale zachęcamy do ugodowego załatwienia sprawy, tak aby zarówno turysta, jak i Państwo byli usatysfakcjonowani.

Pensjonat

4 miesiące temu
„Warto również wiedzieć, kiedy nie ma podstaw do zwrotu zadatku. Jedną z takich okoliczności jest przypadek, gdy turysta odwołuje pobyt, np. w miesiącach wakacyjnych, gdyż przypuszcza, że w tym czasie nie dostanie urlopu. Okoliczność ta jest niezależna od obiektu, więc jeżeli będzie on w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.”
Witam. Do Nocowanie.pl
Na jaki artykuł można się powołać odnośnie cytowanej treści?
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Nocowanie.Pl

3 miesiące temu
Art. 394 par. 1 k.c.

W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

Jeżeli turysta odwołuje pobyt w miesiącach wakacyjnych, to jest to okoliczność, za którą obiekt nie ponosi odpowiedzialności. Taka odpowiedzialność spoczywa na turyście, również w przypadku, gdy do rezygnacji z pobytu dojdzie z powodu odwołania urlopu przez pracodawcę.

Wczasowicz

4 miesiące temu
Jeszcze dodam że na szczęście nie wszyscy tacy co nie chcą oddać wiem od kilku znajomych że zaliczka została zwrócona bez problemu

Pensjonat

4 miesiące temu
Mamy obecnie odmrożoną sytuację w turystyce, co znosi zapisy covidowej ustawy, więc jeśli klient rezygnuje z pobytu tylko dlatego że się boi to rozumiem, że jest to tylko jego decyzja i ponosi jej konsekwencję w postaci straty zadatku.

Wczasowicz

4 miesiące temu
Mamy odmrożoną ale nie zniesioną sytuację dopóki nie zostanie odwołany stan pandemi zapis ustawy jest aktualny a niechęć oddania zaliczki to tylko zwykła pazerność właścicieli pensjonatów i hoteli którym zawsze jest mało

Prawniczka

3 miesiące temu
Sytuacja jest dopiero odmrożona a musi być zniesiony stan epidemiczny w kraju żebyście nie musieli zwracać zaliczek . Teraz musicie niestety zaliczki zwrócić !

Monika

4 miesiące temu
Dzień dobry,
Zrezygnowałam z rezerwacji z wieczoru panienskiego w Hotelu. Mialam rezerwacje noclegu z pakietem spa i kolacja serwowana przez kelnera oraz rezerwacje na godzine konkretna masazu dwojga osob jednocześnie w jednym pokoju z poczestunkiem w formie szampana. Hotel odmawia zwrotu zadatku pomimo mojej rezygnacji i pomimo tego ze powolalam sie na art 394 paragraf 3. Slubu nie ma wiec odwolany jest panienski. Do tego nie moge zjechac do Polski mialam 2 tygodnie urlopu z ktorego zrezygnowalam nawet jak zjechalabym do Polski to na kwarantanne na ktorej musialabym siedziec w domu jak wiec mialabym sie teleportowac do hotelu w czasie kwarantanny. Mam grancie w Belgii zamkniete moge opuscic Belgie tylko w uzasadnionym przypadku np jak udokumentuje ze pracuje po za granica Belgii na pismie od pracodawcy. Nawet Belgii opuścić nie mogę. Jak wyegzekwować mogę zwrot zadatku w mojej sytuacji gdy hotel odmawia zwrotu? Pozostaje tylko sąd ? Musialabym zgłosić to na Policję?

Karola

4 miesiące temu
Czy jeżeli właściciel obiektu odmówi zwrotu zadatku, mogę żądać potwierdzenia płatności na dana kwotę - paragon/faktura ?
4 miesiące temu
30.04.2020 wysłałam prośbę o zwrot zadatku na pobyt który miał się rozpocząć 27.04.2020. Do dnia dzisiejszego nie mam żadnej odpowiedzi! Co robić?

Ola

4 miesiące temu
Odwołałam pobyt wielkanocny 16 marca, kiedy ogłoszono stan zagrożenia epidemiologicznego. Hotel do dziś nie chce mi oddać pieniędzy, choć jest już miesiąc po świętach. Tłumaczy to utratą płynności finansowej, co jest oczywiście bzdurą. Jak wyegzekwować pieniądze, którymi od lutego obracają?

Tosia

4 miesiące temu
Witam - również mam problem z odzyskaniem zadatku pomimo ze zarezerwowałam pobyt z opcja bezpłatnego zrezygnowania .Obiekt stoi na stanowisku że ma na to 180 dni i powołuje się na obecną sytuację oraz Tarczę Antykryzysową . A Booking przez który dokonałam rezerwacji popiera stanowisko obiektu . Dziękuję więc Panu Michałowi który rozgryzł i poniżej wyjaśnił przepisy .

Zobacz również