Nordic Walking - idealny sport na każdą porę roku

Nordic Walking - idealny sport na każdą porę roku


Nordic walking cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Nic w tym jednak dziwnego, skoro chodzenie z kijkami ma same zalety – może uprawiać je każdy, wszędzie i o każdej porze roku. Co warto wiedzieć zaczynając swoją przygodę z tą formą rekreacji? O tym przeczytacie poniżej.

Nordic walking to forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych.

Jednak w porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron. Z tego powodu osoby go uprawiające angażują więcej partii mięśni, chociaż mniej intensywnie. Mięśnie (m.in. klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, ramion i brzucha) są również inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. A to prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu czy joggingu.

Jak nordic walking wpływa na nasze ciało?

  • rozwija się siła i wytrzymałość ramion,
  • zyskujemy łatwość wchodzenia na wzgórza,
  • spalamy więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu,
  • zwiększa się stabilność przy chodzeniu z kijkami,
  • redukuje nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, co daje korzyści dla osób ze słabszymi stawami i nie dość silnymi mięśniami,
  • odciążone są stawy, co jest szczególnie ważne dla osób starszych.


Kto i gdzie może uprawiać nordic walking?


Nordic walking można uprawiać bez względu na wiek, kondycję czy tuszę, zarówno nad morzem, w lesie, parku oraz w górach – przez cały rok. Dobrze jest jednak rozpocząć swoją przygodę z tą dyscypliną pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Technika nordic walking, ta prawidłowa, jest niby prosta, bo przecież oparta na naszym naturalnym, fizjologicznym chodzie. Jak się jednak okazuje, dla początkujących bywa skomplikowana. Dlatego też, jak mówią fachowcy, trzeba dobrze poznać prawidłową technikę chodzenia. A żeby tę technikę opanować, musimy po prostu dużo chodzić.

Korzyści z uprawiania nordic walking jest bardzo wiele, ale pod warunkiem, że chodzimy prawidłowo. Jak radzą instruktorzy, musimy dbać o to, by nasz zakres ruchu linii strzałkowej był jak najdalej do tyłu. Część osób trzyma kijki z przodu lub się na nich podpiera, a to nie o to chodzi. Bo to nie jest sport "do podpierania się". To jest sport, w którym po to angażujemy ręce, by nabrać prędkości i żeby zaangażować więcej mięśni. A więc idziemy szybko, podobnie jak w narciarstwie biegowym.

Kijki są po to, by się odpychać i generować siłę, moc i używać mięśni pleców. Bo do tych wszystkich czynności, które wykonujemy na co dzień, niestety nie angażujemy w ogóle mięśni pleców. Sprzątamy, kierujemy, zmywamy – wszystko to nie wpływa na mięśnie pleców. A są one bardzo ważne dla kręgosłupa, stabilizują prawidłową postawę.

Co niezwykle ważne, gdy zdecydujemy się uprawiać nordic walking, nie musimy analizować swojego wieku. Skoro jesteśmy w stanie normalnie się poruszać, możemy też chodzić z kijkami. Nordic walking jest także bardzo pomocny przy rehabilitacji, po przeszczepach bioder lub kolan. Poprawia kondycję oddechową, rozciąga klatkę piersiową, wzmacnia gorset mięśniowy... A dodatkowo, z kijkami chodzimy najczęściej po lasach, więc wdychamy świeże powietrze.

Następny artykuł Obostrzenia przedłużone do...

Komentarze

Zobacz również