Jak podróżuje pokolenie X?

Jak podróżuje pokolenie X?

Pokolenie X, określane jako grupa ludzi urodzonych w drugiej połowie XX wieku, to bez wątpienia bardzo charakterystyczne pokolenie. Cechują się dojrzałością, zagubieniem w chaosie współczesności, czy też poszukiwaniem odpowiedzi na trudne pytania i sensem własnej egzystencji. Czy ma to również odzwierciedlenie w kierunkach podróży przez nich wybieranych? Z pewnością tak, chociaż podkreślić należy, że czasem ich nonszalancki styl i bezbarwność może zostać urozmaicony przez kierunki wyjazdów, przez co ich życie zaczyna nabierać kolorów. Dlatego warto jest lepiej poznać pokolenie X i dowiedzieć się, czego tak naprawdę poszukują w swoich wakacyjnych wyjazdach.

Pokolenie X to osoby, które urodziły się w latach 1965-1980. Cechuje ich dążenie do zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Taka równowaga może być jednak nieznacznie zaburzona, gdyż na ogół pokolenie X stawia przywiązanie do pracy na najwyższym miejscu. Ma to związek z okresem, w którym wchodzili na rynek pracy, to jest w okresie wielu zmian gospodarczych i politycznych, co zmuszało ich do bycia bardziej elastycznym wobec swoich obowiązków, wynikających z pracy. Pokolenie to bowiem miało szansę wkroczyć w życie zawodowe w latach 90-tych i korzystać z wolnego rynku. Przełomowym momentem był z pewnością rozwój informatyczny, przypadający na lata ich młodości, kiedy to globalizacja pozwoliła otworzyć horyzonty i lepiej poznać otaczający nas świat. Pokolenie X z pewnością jest bardziej zorientowane na cel, dąży do wyższej wypłaty, nawet kosztem czasu wolnego, jak też nieustannie poszukuje złotego środka.

 

Czasy się zmieniają, wie o tym każdy z nas, a co za tym idzie nasz tryb życia, rynek pracy, nauka czy technika ulegają ciągłym modyfikacjom. Wszak musimy wykazać się pewnym cechami, by zrobić karierę, odnieść sukces i poszerzać nieustannie swoją wiedzę i umiejętności. Czy pokolenie X, odrzucające świat wykreowany przez marketing i system jest w stanie oderwać się od codzienności i choć przez chwilę nabrać energii w wyjątkowym, cichym i spokojnym miejscu? Czy grupa osób, określana jako bezbarwna i szukająca odpowiedzi na trudne pytania, może dać się ponieść fantazji i wybrać na miejsce swojego wypoczynku coś innego niż tylko kanapa we własnym mieszkaniu? Możliwości jest wiele, jednakże podkreślić należy, że wyjazdy, ciekawe doświadczenia i wyzwania nie są traktowane przez nich priorytetowo.

 

Dokąd podróżuje pokolenie X?

 

Nie da się ukryć, że wyjazdy pokolenia X, to krótkie wycieczki,  weekendy poza miastem i nie tylko. Niestety nieodłącznym elementem takiego wyjazdu zazwyczaj staje się telefon i laptop służbowy, co nie pozwala na pełną regenerację i odpoczynek od codzienności, jak i na podziwianie pełni uroków miejsca, do którego się przyjechało.

 

Kierunki podróży bywają różnorodne. Zazwyczaj wyjazdy odbywają się wspólnie z rodziną i dziećmi, zaś króluje głównie polskie morze i góry, zdarzają się również Mazury oraz popularne polskie miasta pełne ciekawych zabytków i z bogatą historią. Wspólne spędzanie czasu ma jednak swoje plusy, gdyż jest niezwykle ważnym źródłem łączących doświadczeń, wspomnień, umacniających więzi rodzinne. Takie uwarunkowania przekazywane z pokolenia na pokolenie mogą być bardzo trwałe i zapewne będą odtwarzane przez generację Y czy Z  w dorosłym życiu, stanowiąc kontynuację rodzinnych tradycji. Pokolenie X dużą wagę przywiązuje do tak zwanej turystyki sentymentalnej, czyli inaczej mówiąc: "powrotu do korzeni", przez co mają możliwość odwiedzić miejsca im szczególnie bliskie, mające związek z ich przodkami i takie, które pozwolą im lepiej określić swoją własną tożsamość. 

 

Wyjazdy zagraniczne również się zdarzają, jednak jest ich zdecydowanie mniej niż chociażby u milenialsów. W przypadku pokolenia X nie ma znaczenia interesujący design, nieoczywistość, czy programy lojalnościowe. Dla nich liczy się przede wszystkim sprawdzone miejsce, w którym w spokoju będą mogli spędzić swój urlop, zgodnie z tym, o czym w swojej piosence śpiewał Zbigniew Wodecki - "Lubię wracać tam, gdzie byłem już...". Większość stwierdzi pewnie, że to nuda, jednakże podkreślić należy, że każda podróż jest wyjątkowa na swój sposób, nawet jeśli nieustannie wracamy w to samo miejsce. Zawsze ma ono w sobie to coś, czego nie byliśmy w stanie odkryć wcześniej. Dla statystycznego Polaka z pokolenia X liczy się relacja ceny do jakości, tradycji oraz autentyczności. 

 

W przypadku rodzin z dziećmi bardzo często bywa tak, że to dzieci próbują wywrzeć presję na rodzicach, wybierając interesujący kierunek podróży. Mamy wtedy do czynienia ze swego rodzaju "zderzeniem" pokoleń, kiedy to tradycja koliduje z nowoczesnością i obowiązującymi trendami. Warto jest zatem stworzyć idealną strategię komunikacji, która będzie skuteczna również pośród młodszych pokoleń.

 

Na co zwraca uwagę pokolenie X?

 

Pokolenie X jest specyficzną grupą docelową, ceniącą jakość i wieloletnią tradycję. Dlatego też wybrany przez nich obiekt noclegowy powinien wyróżniać się przede wszystkim komfortem wypoczynku, doskonałą lokalizacją, dobrymi opiniami wśród turystów, jak też i miłą obsługą.

 

Poszukiwanie miejsca na wypoczynek odbywa się w dwojaki sposób - przez internet, gdzie mają możliwość lepszego poznania obiektu i zapoznania się z najważniejszymi informacjami oraz poprzez tradycyjną pocztą pantoflową, kiedy to bazując na opiniach znajomych lub własnym doświadczeniu wybierają to samo miejsce na wypoczynek.

 

O czym zatem powinni pamiętać w swojej ofercie, by przyciągnąć do siebie osoby z pokolenia X?

 

- duże znaczenie ma wysoka jakość oferowanego miejsca, jak i komfort wypoczynku;

 

- zaufanie do sprawdzonej marki - jeśli turysta z pokolenia X jest zadowolony z pobytu, to z pewnością będzie tu wracał w późniejszych latach - warto zapoznać się z ofertą "Sprawdzonych obiektów" w portalu Nocowanie.pl;

 

- przywiązany do tradycji - taka osoba na pewno wybierze charakterystyczny góralski domek z bogatą tradycją, aniżeli luksusowy hotel z licznymi udogodnieniami;

 

- charakterystyczny Polak z pokolenia X jest bardzo podatny na komunikaty reklamowe, zatem hasło reklamowe powinno go zachęcić, że to właśnie ten obiekt jest najbardziej komfortowy, charakteryzuje się bogatą tradycją i będzie właśnie tym wyjątkowym miejscem na urlop;

 

Osoby z pokolenia X bardzo lubią podróżować jesienią. Warto zatem wspomnieć o najpopularniejszych kierunkach podróży o tej porze roku: Jesienne kierunki podróży w Polsce

 

Czy jest szansa, że statystyczna osoba z pokolenia X zacznie wybierać inne kierunki podróży, aniżeli te sprawdzone? Jest to mało prawdopodobne, jednakże pamiętajmy że każde nowe miejsce to masa nowych doświadczeń, albowiem "Świat jest książką i Ci, którzy nie podróżują, czytają tylko jedną stronę". (św. Augustyn)

 

fot. Markus Spiske temporausch.com (Pexels.com CC0)

 

 

Następny artykuł Pogoda na 1 tydzień...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!