Branża turystyczna ocenia sezon chłodno. Podsumowanie wakacji 2025

Branża turystyczna ocenia sezon chłodno. Podsumowanie wakacji 2025

Polscy hotelarze nie kryją rozczarowania. Ponad połowa właścicieli obiektów noclegowych oceniła sezon jako zły lub bardzo zły, 24% uznało go za średni, a tylko 19% deklaruje pełne zadowolenie – wynika z ankiety Nocowanie.pl przeprowadzonej po zakończeniu wysokiego sezonu.

Tuż po ostatnim weekendzie wakacji 2025, największy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl sprawdził nastroje panujące w branży turystycznej. W ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju

Jak branża noclegowa ocenia wakacje 2025?


Pierwsze wnioski po zakończonych wakacjach nie napawają optymizmem – wśród właścicieli obiektów noclegowych dominuje rozczarowanie. W pytaniu dotyczącym oceny ruchu turystycznego w sezonie letnim 2025, w porównaniu do okresu letniego z ubiegłego roku, aż 31% oceniło, że było bardzo źle. Niezadowolonych było 26% właścicieli obiektów noclegowych. Neutralność zachowało 24% z nich, a w pełni zadowolona jest grupa zaledwie 19% ankietowanych.

Tegoroczne wakacje były wymagające dla obiektów noclegowych – przede wszystkim ze względu na pogodę – ale pod względem wartości rezerwacji i długości pobytów sezon okazał się udany. Za najlepszy moment sezonu należy uznać długi weekend sierpniowy, w którym większość obiektów cieszyło się niemal pełnym obłożeniem. Jeden bardzo udany weekend to za mało, by poprawić nastroje w  branży - komentuje Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl

Co okazało się kluczowe w trudnym sezonie?


Najskuteczniejszym narzędziem, które przyciągało turystów w tym dość trudnym sezonie letnim 2025 były promocje cenowe (35% wskazań) i reklama w mediach społecznościowych (32%) oraz działania w wyszukiwarkach (18%). 

Aż 70% partnerów zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5% nawet je obniżyło. Wielu partnerów postawiło także na dodatkowe inwestycje-jeszcze przed sezonem zadbali o atrakcje i udogodnienia dla różnych grup turystów. Pojawiły się m.in. atrakcje dla dzieci – 10%, czy rodzinne strefy relaksu – 5%. Dostępne były też udogodnienia w postaci wyżywienia oraz saun i jacuzzi, które łącznie zapewniło blisko 19% partnerów.

Na szczególną uwagę zasługuje rosnące zainteresowanie obiektami oferującymi wyższy standard i dodatkowe udogodnienia. Turyści chętniej wybierali hotele i apartamenty z aneksami kuchennymi, atrakcjami dla dzieci czy strefami relaksu. Jednocześnie utrzymał się stabilny popyt na klasyczne formy zakwaterowania – takie jak pokoje gościnne czy domki. Dominowały krótsze pobyty- do 5 dni (55%), a najliczniejszą grupę turystów stanowiły rodziny z dziećmi (58%). Dane Nocowanie.pl potwierdzają, że rezerwacje były w tym roku dłuższe, droższe i znacznie bardziej świadomie planowane. Średnia wartość rezerwacji wzrosła o ponad 15% rok do roku - dodaje Agnieszka Rzeszutek.

W odpowiedziach ankietowanych potwierdził się również trend rosnącego zainteresowania Polską wśród zagranicznych turystów - obserwowany już w poprzednich sezonach. Aż 52% ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 37% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby gości, ale 9% badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 10-20% całkowitej liczby rezerwacji.

Plany i prognozy na sezon jesienno-zimowy 2025


Z ankiety wynika, że wielu partnerów planuje utrzymanie (67%) lub lekkie podwyższenie cen (22%) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym 2025/2026. Najczęściej wskazywane inwestycje dotyczą modernizacji pokoi, poprawy infrastruktury dla rodzin i rowerzystów oraz rozbudowy stref wellness. 

Do największych wyzwań, przed jakimi stoją właściciele obiektów noclegowych, zaliczają oni mniejszą liczbę turystów (51%), wysokie koszty utrzymania (41%) oraz silną konkurencję (33%). 

Mimo trudnego sezonu letniego, wielu z nich z optymizmem patrzy w przyszłość - około 45% respondentów spodziewa się podobnego obłożenia jesienią i zimą, jak w ubiegłym roku. Podkreślają przy tym, że aż 95% turystów deklarowało zadowolenie z wyboru ich obiektu na wakacje.

TOP udogodnienia, które okazały się kluczowe w wyborze noclegu na wakacje:

  • Lokalizacja blisko plaży lub szlaków górskich - 45%,
  • Atrakcje dla dzieci - 28%,
  • Wyżywienie / dostęp do kuchni - 17%,
  • Sprzęt plażowy / rowery - 16%,
  • Atrakcje w miejscowości - 15%.

Zdjęcie główne: fot. Getty Images

Następny artykuł Jesienny jogging w Polsce....

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!