Jak stworzyć opis obiektu, który zachwyci turystów?

Jak stworzyć opis obiektu, który zachwyci turystów?

Turyści, którzy przeglądają twoją ofertę w portalach noclegowych, zwracają uwagę na wiele kwestii. Jedną z nich jest opis obiektu noclegowego – to jeden ze sposobów, w jaki można przyciągnąć uwagę potencjalnych gości. Jak stworzyć tekst, który zachwyci osoby poszukujące noclegu? Mamy dla ciebie kilka przydatnych sugestii.

Turyści zwracają uwagę na wiele różnych aspektów oferty obiektu noclegowego, a jednym z najbardziej istotnych dla nich jest opis. Aby zachwycić nim potencjalnego gościa, należy spełnić kilka warunków, które odnoszą się zarówno do treści, jak i wizualnej strony tekstu. Niżej postaramy się przybliżyć ci te zagadnienia.

Jak stworzyć opis obiektu, by zachwycał?


Zdajemy sobie sprawę, że trudno stworzyć uniwersalny opis, który spodoba się wszystkim. Istnieją jednak sposoby na to, by przyciągnąć nim uwagę większej liczby turystów oraz pozytywnie wpłynąć na postrzeganie twojego obiektu w internecie. Zacznij od sprawdzenia, jak ludzie czytają teksty publikowane w sieci:

  • Jak wskazują badania, użytkownicy internetu tak naprawdę nie czytają. Zwykle zapoznają się maksymalnie z 25% tekstu na odwiedzanej stronie, dlatego tak istotne jest, by zadbać o formę, która może być nawet ważniejsza od treści. Uwagę przyciąga tylko ciekawe i czytelne przedstawienie tematu, zapomnij więc o tzw. ścianie tekstu!

  • Na zainteresowanie czytelnika tekstem masz około 10 sekund – to tyle, ile zajmuje przeczytanie kilkunastu słów. Potwierdzają to badania, które mówią, że większość użytkowników nie zapoznaje się dokładnie z całą treścią, a jedynie scrolluje, skanując wzrokiem tekst.

  • Ludzki wzrok wędruje na stronie internetowej po ścieżce w kształcie litery F. Człowiek przygląda się górnej części tekstu, potem zjeżdża parę linijek dalej, robi to samo, a następnie przegląda tylko obszar wzdłuż lewej krawędzi. Głównym powodem takiego zachowania jest wygoda i pośpiech – jak najszybciej staramy się dotrzeć do najważniejszych informacji.

Jeżeli chcesz mieć większą szansę na to, że ludzie zapoznają się z całością twojego opisu i zawartymi w nim informacjami, musisz popracować nad tym, by był przejrzysty. Poprowadź czytelnika od punktu do punktu – uzyskasz to, stosując takie zabiegi jak na przykład pogrubienia, nagłówki, kolorowe wyróżniki. W tekście warto stosować także tytuły akapitów, wprowadzające nowe myśli i tematy.

Zadbaj o styl swojej wypowiedzi


Idealny opis powinien być zrozumiały dla każdego typu odbiorcy, więc warto popracować nad stylem wypowiedzi. Co powinieneś wziąć pod uwagę? Przedstawiamy kilka najważniejszych zasad, jakimi warto się kierować podczas pisania tekstu:

  • Bądź zwięzły. Krótkie zdania czyta się szybciej, dlatego nie powinny zawierać więcej niż 20 wyrazów.

  • Ludzki mózg nie lubi strony biernej, więc staraj się jej unikać. Zamiast pisać, że „obiekt został wyposażony w...”, użyj prostszego wyrażenia „w obiekcie znajdziesz...”

  • Używaj prostego języka, który będzie zrozumiały dla każdego odbiorcy. Stosowanie „mądrego”, specjalistycznego słownictwa jest błędem i może zostać źle odebrane przez czytelnika.

  • Unikaj przesadnie trudnego słownictwa, gdyż im prościej się wypowiadasz, tym lepiej! Zawsze sprawdzaj, czy istnieje odpowiednik słowa, którego właśnie używasz, np. posiadać → mieć, przechadzać się → iść.

  • Bądź konkretny i nie stosuj słów, które nic nie znaczą. Podaj zapadający w pamięć szczegół! Rekomendujemy też unikanie często powielanych tekstów, takich jak „Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferujemy wysokiej jakości usługi...” Zamiast tego używaj zaimków osobowych, w komunikacji internetowej jest to akceptowane.

  • Dbaj o pisownię i nie rób błędów ortograficznych. Pomogą ci w tym edytory tekstu, które poprawiają takie niedociągnięcia. Możesz również sięgnąć po bezpłatne narzędzia, takie jak jasnopis.pl, oceniający długość zdań, konstrukcje gramatyczne, skomplikowane słowa. Z kolei o prawidłową interpunkcję zadba zecerka.pl.

Język korzyści i zasada złotego kręgu


Przy tworzeniu opisu wyobraź sobie swojego klienta i to jemu spróbuj przedstawić ofertę. Skup się na rzeczach, które są ważne dla twojej grupy docelowej. Jeśli należą do niej rodziny z dziećmi, wspomnij o placu zabaw i możliwości skorzystania z odpowiednich sprzętów, turyści aktywni chętnie usłyszą, że na miejscu mogą wypożyczyć rowery lub bezpiecznie je przechowają. Pamiętaj, że poza noclegiem klient szuka też udogodnień, które ułatwią mu urlop. Przedstaw mu więc korzyści, jakie wynikną dla niego, gdy wybierze właśnie twoją ofertę.

Simon Sinek ukuł teorię, że ludzie przywiązują się do marek i kupują usługi konkretnych firm ze względu na wyższe pobudki niż cena czy jakość. Jego koncepcja biznesowa złotego kręgu, mówi, że każda osoba prowadząca firmę powinna znać odpowiedzi na trzy pytania.

  • „Co?” dotyczy obszaru jakim zajmuje się firma, w twoim przypadku będzie to po prostu nocleg.

  • „Jak?” jest to sposób, w jaki dane przedsiębiorstwo realizuje swoje działania; czym różnie się od konkurencji i co to daje klientowi.

  • „Dlaczego?” to prezentowane wartości, które przyświecają firmie, np. zapewnienie wypoczynku w rodzinnej atmosferze, blisko natury.

Trzymając się tego schematu, na pewno dasz radę przygotować wartościowy opis oferty, który poruszy odpowiednie emocjonalne struny i wpłynie na decyzję zakupową turystów. W tym celu możesz na przykład zastosować technikę storytellingu.

Tak powinien wyglądać tekst


Jak już wspominaliśmy, aby opis zainteresował i dotarł do świadomości odbiorcy, powinien zostać zaprezentowany w formie przyjaznej dla oka. Jest to równie ważne, jak jego zawartość, gdyż tylko dzięki temu internauta zapozna się z całą wypowiedzią. Jak więc powinien wyglądać dobrze napisany opis?

Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę, że turyści poszukujący noclegów w internecie korzystają nie tylko z komputera i laptopa, ale również tabletów i telefonów komórkowych. Przyswajanie treści z tych ostatnich nośników jest trudniejsze, więc większość użytkowników skanuje teksty lub czyta tylko nagłówki i pierwsze zdania. Tylko niewielki procent odbiorców poświęci czas, by przeczytać cały tekst. W takim wypadku odpowiednie przygotowanie oferty jest kluczowe, a formatowanie tekstu zyskuje na znaczeniu.

Zasady dotyczące wyglądu tekstu:


  • Nie stosuj zbyt małych liter. Minimalna wielkość fontu (czcionki) używanej w internecie to 16 pikseli. Jest to również standardowy rozmiar stosowany w portalu Nocowanie.pl.

  • Wybieraj fonty bezszeryfowe, czyli takie bez ozdobników. Najpopularniejsze to Helvetica, Arial i Calibri. Są one bardziej czytelne, szczególnie jeśli tekstu jest dużo, przez co staje się zbity. Użytkownicy mogą mieć problemy z czytaniem, głównie osoby starsze lub korzystające z ekranów o niskiej rozdzielczości. W portalu Nocowanie.pl taki font ustawiony jest domyślnie.

  • Pilnuj tego, by strona zawierała średnio 25 linijek tekstu lub około 150 wyrazów / 1000 znaków.

  • Wyróżniaj tytuły i nagłówki, na przykład poprzez zwiększenie rozmiaru fontu czy zastosowanie pogrubienia.

  • Odległość pomiędzy liniami tekstu powinna wynosić minimum 150% wielkości fontu. Najlepiej ustawić interlinię na 1,5 lub 2. Oko ludzkie potrzebuje odpoczynku, dlatego teksty z białą przestrzenią / pustym miejscem łatwiej się czyta.

Zasady dotyczące kontrastów w treści:


  • Nie stosuj nietypowych kombinacji kolorystycznych i unikaj tzw. kolorowanek. Wiemy że w ten sposób wiele osób chce wyróżnić najważniejsze informacje, jednak jest to bardzo drażniące dla oka. Powiemy wprost – nie da się tego czytać.

  • Najlepiej wygląda klasyczna ciemna czcionka na jasnym tle. Zrezygnuj z kontrowersyjnych kombinacji kolorystycznych, jak na przykład żółty tekst na białym tle czy fioletowy na czerwonym. O ile wyróżnione w ten sposób słowo nie będzie tak raziło czytelnika w oczy, cały akapit sformatowany w ten sposób na pewno go odstraszy.

  • W takim przypadku najlepiej stosować pogrubienia, które pomagają wyróżnić najważniejsze fragmenty teksu.

Zasady dotyczące tworzenia akapitów:


  • Unikaj ściany tekstu, gdyż odstrasza ona czytelnika. W większości przypadków nawet nie spróbuje się z nim zapoznać i twoja praca pójdzie na marne. Wystarczy podzielić go na akapity, które będą zdecydowanie wygodniejsze dla odbiorcy. Dzięki ich zastosowaniu łatwiej mu przeskanować treść i znaleźć najważniejsze informacje.

  • Akapit nie powinien być zbyt długi. Ogranicz się do maksymalnie 5 linijek tekstu, a pomiędzy poszczególnymi fragmentami stosuj nagłówki i śródtytuły. Zapowiadają one temat akapitu, a oprócz tego pomagają czytelnikowi znaleźć interesujące go wiadomości.

  • Warto zastosować wypunktowania, które przykuwają uwagę czytelnika. Pamiętaj jednak, by było to maksymalnie 9 punktów. Jeśli kolejność ma znaczenie używaj numeracji, w innych przypadkach możesz skorzystać z punktów, kropek lub innych symboli.

Co skłania turystów do przeczytania opisu?


Przygotowując opis oferty swojego obiektu noclegowego musisz pamiętać o tym, że nie jest to pierwsza rzecz, na jaką trafia turysta w portalu. Aby zobaczył, co masz mu do zaoferowania, najpierw musisz go zainteresować – przede wszystkim atrakcyjną nazwą oraz dobrej jakości zdjęciami. Możesz je z powodzeniem zastąpić także ujęciami wirtualnego spaceru. Usługi te otrzymujesz w ramach rocznego abonamentu i każdorazowo możesz wybrać jedną z nich. Na przykład jeżeli jesteś zadowolony ze swojej sesji, przy kolejnym przedłużeniu umowy zamów wirtualny spacer 360°. Pozwoli to turyście obejrzeć twój obiekt z zewnątrz i w środku, przez co łatwiej mu będzie wyobrazić sobie pobyt u ciebie!

Ponadto na liście wyników wyszukiwania dla twojej miejscowości oraz regionu widać także, czy bierzesz udział w programie „Sprawdzony obiekt”, jaką masz średnią z wystawionych opinii oraz co piszą o tobie goście. Powinieneś więc zadbać o to, by te wszystkie elementy zachęcały do otworzenia właśnie twojej oferty. Szansę na wyróżnienie się spośród konkurencji daje również dokładne uzupełnienie cennika, włączenie kalendarza dostępności oraz korzystanie z płatności online. Dzięki nim turyści mogą nie tylko szybko rezerwować pobyt, ale również opłacać go dzięki szybkim przelewom internetowym. Zarówno dla nich, jak i dla ciebie oznacza to duże ułatwienie życia.


Dowiedz się, co możesz zrobić, by być lepiej widocznym dla turystów, zobacz: Jak zwiększyć widoczność obiektu, nie wydając ani złotówki?


Dopiero wtedy turyści są skłonni kliknąć „więcej” i zobaczyć zajawkę twojego opisu. W kilku linijkach powinieneś zawrzeć mocny szczegół, który spowoduje, że będą chcieli zobaczyć jego pozostałą część.

Następny artykuł Kręte, strome, czy...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!