Podgórz nad Chodelką

W te piękne jesienne dni proponujemy Państwu pieszą lub rowerową wyprawę do Podgórza, który położony jest nieopodal Kazimierza Dolnego. Długość szlaku w jedną stronę to ok. 8 km. Niezapomniana uczta dla oczu!

Podgórz to niewielka wioska położona niedaleko ujścia Chodelki do Wisły w gminie Wilków powiat opolski. We wczesnym średniowieczu  (VIII/IX w. – XIIw.) funkcjonowało tu słowiańskie grodzisko Lędzian położone na wyniosłym cyplu Skarpy Dobrskiej, z którego roztacza się wspaniały widok na dolinę Wisły. Od południa chronione 80-metrowym urwiskiem, od strony wysoczyzny oddzielone niegdyś wałem i fosą. Badania archeologiczne potwierdziły tu istnienie budowli drewnianej typu ziemiankowego. Z czasem osadnictwo zsunęło się z wysoczyzny nad rzekę i dziś licząca 170 mieszkańców osada leży nad brzegiem Chodelki, na której urządzane są rekreacyjne spływy kajakowe do Wisły i dalej Wisłą do Kazimierza.

Wyprawę do Podgórza zaczynamy w Kazimierzu np. nad Wisłą przy przystani. Wałem wiślanym idziemy w kierunku kamieniołomów, gdzie jeszcze do lat 70. wydobywano kazimierską opokę do budowy domów. Mijamy zjazd do przeprawy promowej i wzdłuż zbocza Albrechtówki drogą, a potem zielonym tunelem idziemy w kierunku Męćmierza. Gdy dochodzimy do zabudowań, kierujemy się w lewo i odpoczywamy na placyku przy studni. Woda, niestety, nie nadaje się do picia… Tu możemy na przydrożnej mapie określić swoje położenie. Zostawiamy mapę po lewej stronie i kierujemy się prosto pomiędzy opłotki. Biała droga ujawniająca wapienne podłoże poprowadzi nas prosto do Podgórza. Na trasie po prawej stronie zobaczymy zabytkowy wiatrak typu koźlak. Ścieżka obok niego prowadzi do punktu widokowego na Wisłę i Janowiec. Warto zboczyć z trasy. Po prawej stronie drogi przez pewien czas towarzyszyć nam będzie fantastyczna panorama Janowca z zamkiem.

Droga kilkakrotnie wznosi się i opada. Na poboczach pysznią się dzikie róże i jabłonie – pachnące praktycznie o każdej porze roku, szczególnie wiosną i jesienią zapachem jabłek dojrzałych w słońcu, przywołując z zakamarków pamięci najpiękniejsze zapachy dzieciństwa. Z czasem po lewej stronie miniemy winnicę i ciekawostkę architektoniczną – dom jakby wprost z obrazów średniowiecznych mistrzów! W końcu droga opada w dół do szosy.

To już Podgórz. Tu skręcamy troszkę w lewo i za przydrożną mapą znów podchodzimy pod górę i zanurzamy się dla odmiany w cień lessowych wąwozów. Gdy droga dotrze na szczyt wzgórza, skręcamy w prawo na teren średniowiecznego Podgórza. Badania archeologiczne potwierdziły istnienie tu budowli drewnianej typu ziemiankowego od południa chronionych 80-metrowym urwiskiem, od strony wysoczyzny oddzielonych niegdyś wałem i fosą. Szczegółowe informacje na ten temat zawiera tablica edukacyjna – Podgórz leży na szlaku „Grodziska nad Chodelką”. Gdy dochodzimy do końca skarpy możemy odpocząć sycąc oczy z poziomu 85 m rozległą panoramą doliny Chodelki i Wisły. Przy sprzyjających warunkach, suchym i niezanieczyszczonym powietrzu czytelna jest nawet wieża stacji telewizyjnej na Świętym Krzyżu (Łyścu - 595m n.p.m.). Jeżeli mamy siłę, możemy wrócić do Kazimierza tą sama drogą, jeśli nie, zejdźmy na dół i drogą wzdłuż skarpy Dobrskiej i Chodelki dojdźmy do Dobrego, skąd do Miasteczka wrócimy autobusem.

Następny artykuł 5 tyrolskich lodowców:...