Co goście zostawiają w obiektach noclegowych? Procedury postępowania

Co goście zostawiają w obiektach noclegowych? Procedury postępowania

Z pewnością nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdy po wymeldowaniu Twoich gości znajdujesz przedmioty przez nich pozostawione. Są to różne rzeczy. Niektóre są cenne, inne z kolei mają wartość sentymentalną, ale chyba najczęściej trafiają się rzeczy o niskiej wartości finansowej. Co robić w sytuacji, gdy znajdziesz rzecz pozostawioną przez swojego gościa i jakie najczęściej są to przedmioty? O tym poniższy artykuł.

Pakowanie w pośpiechu, roztargnienie lub zadowolenie z pobytu - bardzo często zdarza się, że turyści, którzy kończą swój pobyt w obiekcie, pozostawiają rozmaite rzeczy. Dla Ciebie bez wątpienia najważniejsze jest, by pozostawili tu swoje zadowolenie. Oprócz tego zdarzają się sytuacje, że jest to zadowolenie oraz osobiste rzeczy. Niektóre z nich potrafią się zsunąć w niewidoczne miejsca, a o innych po prostu zapominamy.


Zastanawiasz się, co zrobić, by turyści pozostawili same miłe wspomnienia o Twoim obiekcie. Przeczytaj koniecznie: Zaskocz i zachwyć. Jak urozmaicić wakacyjny pobyt swoim gościom?


O jakich rzeczach najczęściej zapominają turyści?


Nie da się ukryć, że przeważają tu rzeczy z różnych kategorii. W hotelu w Anglii była to również makieta rakiety kosmicznej. 


W polskich obiektach noclegowych turyści najczęściej pozostawiają:


  • ładowarki do telefonów, tabletów, laptopów;

  • portfel i dokumenty;

  • ręczniki;

  • elementy garderoby - np. paski do spodni;

  • aparaty fotograficzne;

  • artykuły higieniczno-kosmetyczne;

  • szczoteczki do zębów;

  • biżuteria;

  • odzież;


Co powinien zrobić turysta, jeśli zorientuje się, że pozostawił określony przedmiot w obiekcie?


Wszystko tak naprawdę uzależnione jest od tego, jak cenny jest przedmiot pozostawiony w obiekcie. Takie rzeczy, jak szczoteczki do zębów, czy ładowarki do telefonu są po prostu bagatelizowane przez gości i zazwyczaj nikt po nie nie wraca, ani nie prosi o zwrot lub przesłanie na wskazany adres. Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedmiot ma określoną wartość finansową lub po prostu sentymentalną.


Jeśli turysta zauważy brak określonej rzeczy, to powinien niezwłocznie poinformować o tym fakcie Ciebie lub Twoją obsługę. Jeżeli przedmiot zostanie odnaleziony jeszcze w trakcie pobytu gościa, to obsługa jest zobowiązana do zwrotu odnalezionego przedmiotu.


Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy turysta zdążył już opuścić obiekt noclegowy. W tej sytuacji, jeśli się zorientuje, powinien poinformować Ciebie o pozostawieniu danej rzeczy w pokoju. Powinien jednocześnie podać najważniejsze informacje, takie jak: co zgubił, wygląd przedmiotu, kształt, rozmiar, kolor i wszystko co pomoże odnaleźć pozostawiony przedmiot. Jeśli uda się odnaleźć opisany przedmiot możesz zaproponować odesłanie przedmiotu pod wskazany przez turystę adres. Jeśli Twój gość zorientował się chwilę po opuszczeniu obiektu, że czegoś zapomniał, to zapewne po to wróci.


Co zrobić, jeśli Ty lub Twój personel odnajdziecie rzecz pozostawioną przez gościa?


Bardzo często zdarza się, że Twoi goście pozostawiając rzecz, nawet nie są tego świadomi lub przypominają sobie o tym kilka dni po zakończeniu pobytu. Jeśli Ty lub Twoi pracownicy odnajdziecie taki przedmiot, to niezwłocznie powinniście poinformować turystę o znalezionej rzeczy. Możesz zaproponować jej odesłanie pod wskazany przez turystę adres.


Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku dużych obiektów noclegowych, jak np. hotele. Jeśli Twój personel odnajdzie pozostawioną rzecz, to powinien ją przekonać Tobie lub recepcji, podając takie informacje, jak data, godzina i miejsce znalezienia rzeczy.


Jeśli zgłosi się osoba, podająca się za właściciela rzeczy pozostawionej, należy dokonać jego weryfikacji, czy faktycznie jest osobą, która pozostawiła przedmiot. Jak to zrobić? Poproś o dokładny opis przedmiotu.


Co zrobić, gdy są trudności w zidentyfikowaniu osoby, która pozostawiła przedmiot?


W tej sytuacji pomocny może okazać się monitoring na korytarzu. W przypadku dużych obiektów noclegowych, każda pozostawiona rzecz powinna być odnotowana w odpowiednim rejestrze. Jeśli jesteś w posiadaniu danych kontaktowych osoby, do której mógł należeć przedmiot, skontaktuj się z nią. Jeśli natomiast występują trudności w identyfikacji i nikt się nie zgłasza po pozostawioną rzecz, możesz np. dać ogólną informację na swojej stronie, fanpage’u na Facebooku lub po prostu wysłać wiadomość do osób, które ostatnio meldowały się w Twoim obiekcie.


Jak prawo interpretuje rzeczy pozostawione w obiekcie noclegowym?


Zgodnie z Ustawą o rzeczach znalezionych, jeśli wiemy, kto jest właścicielem przedmioty, powinniśmy poinformować tę osobę i oddać lub wysłać jej tę rzecz. 


Jeśli natomiast nie wiesz, kto jest uprawnionym właścicielem znalezionej rzeczy albo nie znasz miejsca zamieszkania tej osoby, to pozostaje Ci powiadomienie o znalezieniu takiej rzeczy starostę właściwego miejscowo dla terenu, na którym znaleziono rzecz.


Pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności oraz rzeczy mające wartość naukową oraz artystyczną powinieneś niezwłocznie przekazać staroście. Pozostałe rzeczy tylko na jego rządanie.


Dowód osobisty, paszport, broń, amunicję, materiały wybuchowe - te rzeczy niezwłocznie przekaż policji.


Mamy nadzieję, że doskonale zdajesz sobie sprawę, jak radzić sobie z rzeczami pozostawionymi w Twoim obiekcie. Powyższy poradnik miał na celu przypomnienie podstawowych zasad, związanych z pozstawianymi rzeczami przez turystów. Oby było ich jak najmniej.




Następny artykuł Wakacje w sierpniu w...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!