Jak prowadzić skuteczną analizę konkurencji?

Jak prowadzić skuteczną analizę konkurencji?

Analiza konkurencji to jedno z działań, które pomogą ci w prowadzeniu własnego obiektu noclegowego. Aby odnosić sukcesy w biznesie, musisz wiedzieć, co robią twoi rywale, a także wyciągać wnioski zarówno z ich błędów, jak i triumfów.

Analizę konkurencji warto przeprowadzać niezależnie od profilu biznesu – powinno to być praktyką zarówno w przypadku dużych sieci hoteli, jak też małego obiektu oferującego pokoje gościnne. Nie wystarczy wiedzieć, kto działa w twoim segmencie, warto sprawdzić jeszcze sposób, w jaki to robią twoi rywale. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę niezbędną do dalszego skutecznego rozwoju.

Korzyści z prowadzenia analizy konkurencji


Czym jest analiza konkurencji?
Ujmując najprościej, analiza konkurencji to zdobywanie wiedzy potrzebnej do rozwoju firmy i wzmocnienia swojej pozycji na rynku usług turystycznych. Nie wystarczy jednorazowa akcja, powinna to być stała praktyka, włączona w całoroczny plan działań marketingowych. Dzięki temu nie tylko, nie będziesz odstawać na rynku, ale zyskasz  szansę na osiągnięcie pozycji lidera.

Aby cieszyć się sukcesem, potrzebny jest plan, który opiera się na sprawdzonych założeniach, analizie liczb i przewidywaniu działań konkurencji. Nie ma tam miejsca na przeczucia, kierowanie się intuicją. Trzeba twardo stąpać po ziemi, ufając przede wszystkim danym – możesz je uzyskać właśnie dzięki analizie konkurencji.

Główne zasady prowadzenia analizy działań konkurencji:
  • Poznaj konkurencję – zobacz, jak wygląda ich strategia biznesowa, co robią w kryzysowych sytuacjach.
  • Porównaj działania konkurencji ze swoimi – inspiruj się ich sprawdzonymi rozwiązaniami, wyciągaj wnioski z pomyłek.
  • Określ, kto tak naprawdę stanowi dla ciebie konkurencję – aby to zrobić, musisz określić swoją strategię rozwoju w perspektywie następnych lat.

Jak prowadzić analizę konkurencji?


Analizę konkurencji można prowadzić na kilku płaszczyznach, między innymi pod kątem sytuacji obiektu na tle innych – podobnych, obecności w wyszukiwarce Google i mediach społecznościowych, czy strategii konkurentów oraz oceny ich mocnych oraz słabszych stron (analiza SWOT).

Sytuacja obiektu na rynku
Przystępując do analizy konkurencji, warto na początek zastanowić się, jak wygląda sytuacja twojego obiektu na tle tych, które oferują podobny produkt oraz kierują go do podobnej grupy docelowej. Jak prezentowana jest ta oferta? W jaki sposób kształtują się ceny? Gdzie konkurencja reklamuje swoją ofertę? To wszystko jest ważne również dla ciebie.

Audyt SEO
Audyt SEO to nic innego, jak sprawdzenie pozycji, którą twoi konkurenci zajmują w wyszukiwarce Google. Jest to ważne w przypadku, gdy prowadzisz stronę internetową swojego obiektu noclegowego. Turyści szukający noclegów w sieci zazwyczaj ograniczają się do przeglądania wyników z pierwszej strony, głównie najwyższych pozycji. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego twój konkurent prześciga cię, możesz być pewny, że prowadzi odpowiednie działania SEO  i optymalizuje witrynę pod kątem widoczności dla wyszukiwarki Google.

Monitoring sieci
Monitoring sieci powiązany jest z audytem SEO, dzięki niemu wiesz, co mówi o tobie internet, ale także możesz podglądać konkurencję. To jedno z narzędzi pomocnych w rozwijaniu biznesu, na przykład przez monitorowanie wątków dotyczących twojego regionu lub miasta. Wystarczy ustawić odpowiedni alert na interesującą cię nazwę lub frazę, a za każdym razem, gdy będzie użyta, otrzymasz powiadomienie.

Możesz to również zastosować w przypadku konkurencji, bo zawsze warto wiedzieć, jak inni promują markę i starają się zaistnień w świadomości turystów.

Narzędzia, które są przydatne w podpatrywaniu konkurencji w sieci to na przykład:
  • BrandWatch,
  • Brand24,
  • Mention,
  • SEMrush,
  • bezpłatny Google Alerts.

Analiza SWOT
Analizę SWOT przeprowadzasz wtedy, kiedy chcesz określić mocne i słabsze strony – swoje oraz konkurencji. Jest to także jeden z ważniejszych etapów opracowywania planów marketingowych czy strategii biznesowych. Oto jak należy rozumieć skrót SWOT:

  • Strenghts mocne strony, które odnoszą się do twojego obiektu;
  • Weaknesses słabe strony, również w odniesieniu do prowadzonego przez ciebie biznesu;
  • Opportunities szanse, czego brakuje konkurencji, a co ty możesz zaoferować;
  • Threats zagrożenia, ich określenie również wymaga obserwowania rywali.

Są to podstawowe fakty dotyczące procesu analizowania konkurencji. Jeśli zapoznałeś się z nimi, zastanów się, czy wykorzystujesz je w swojej działalności.

fot. geralt / Pixabay.com CC0

Następny artykuł Pogoda na drugą połowę...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!