Turystyczny savoir-vivre w obiekcie noclegowym. Jak się zachować podczas urlopu?

Turystyczny savoir-vivre w obiekcie noclegowym. Jak się zachować podczas urlopu?

Długo wyczekiwany urlop to idealna okazja, by w końcu cieszyć się miło spędzonym czasem, tak jak najbardziej lubimy. Są jednak pewne granice, których pod żadnym pozorem nie wolno nam przekroczyć. To Ty jesteś tu gościem. Poznaj najważniejsze zasady, których warto przestrzegać podczas wypoczynku w obiekcie noclegowym.

Wydawać by się mogło, że każdy urlop, niezależnie czy w górach, nad morzem, jeziorem, rządzi się swoimi prawami. Hasła reklamowe obiektu, takie jak “poczuj się jak u siebie w domu”, niektórzy turyści biorą sobie zbyt głęboko do serca. W związku z tym zapominają o podstawowych zasadach zachowania podczas pobytu. Bardzo często są to drobne i wybaczalne błędy, ale są też tacy turyści, którzy robią to celowo i świadomie. Warto w związku z tym zapoznać się przynajmniej z podstawowymi zasadami savoir-vivre, które warto przestrzegać podczas naszych wymarzonych wakacji. Poznaj najważniejsze z nich.


Przeczytaj również: Jak nie być “Januszem” na wakacjach? Największe wpadki Polaków


Turystyczny savoir vivre - o czym musisz pamiętać?


W tym miejscu warto podkreślić, że właściciel obiektu wraz z obsługą obiektu noclegowego, robią dosłownie wszystko, byś czerpał zadowolenie z pobytu w tym miejscu. Pamiętaj, że z zasad savoir-vivre powinno się korzystać zawsze i wszędzie i to nie tylko w obiekcie noclegowym. Są jednak takie zasady, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Co to takiego?


  • Rezerwacja


Warto zrobić dobre wrażenie już podczas pierwszego kontaktu z właścicielem obiektu noclegowego. Niezależnie, czy rezerwujesz swój nocleg telefonicznie, czy mailowo, warto pamiętać o życzliwych zwrotach i formach komunikacji. Jeżeli coś nie jest o Twojej myśli, to postaraj się tego nie okazywać. Opanuj emocje i pokaż, że naprawdę zależy Ci na skorzystaniu z oferty noclegu w danym miejscu. Nie bądź wulgarny - to sprawi, że na samym wstępie już zostaniesz “zdyskwalifikowany”.



fot. Kalim / AdobeStock


  • Przyjazd do obiektu i zameldowanie


Przyjeżdżając do obiektu noclegowego, musisz liczyć się z tym, że zostaniesz powitany bezpośrednio przez właściciela obiektu noclegowego lub pracownika recepcji. Pamiętaj o życzliwości wobec obsługi hotelowej. Przedstaw swoje oczekiwania, zadaj pytania, które Cię nurtują. Personel na pewno w wyczerpujący sposób rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości. Czasami trzeba uzbroić się w cierpliwość i spokojnie poczekać w kolejce, aż recepcjonista skończy obsługiwać innych gości. 


Jeżeli oczekujesz w kolejce, to pamiętaj o tym, by nie uprzykrzać pobytu innym turystom. Nie będą wskazane w takim przypadku głośne rozmowy przez telefon, słuchanie muzyki. Jeżeli masz jakąś sprawę niecierpiącą zwłoki, to można poprosić o pomoc przebywających w pobliżu pracowników obiektu noclegowego. Miej na uwadze jednak to, że nie każdy będzie mógł pomóc w danej chwili, ponieważ może się zdarzyć, że dany problem nie jest w zakresie obowiązków pracownika. Niemniej jednak warto odnosić się do pracowników z szacunkiem, a ci na pewno dołożą wszelkich starań, aby pomóc.


  • Pobyt w obiekcie


Z samym pobytem w obiekcie noclegowym, związana jest największa liczba zasad, które musisz przestrzegać. Każdy obiekt ma swój indywidualny regulamin, z którym warto zapoznać się przed rozpoczęciem pobytu. W przeciwnym razie może spotkać Cię niemiłe zaskoczenie, takie jak zwrócenie uwagi przez właściciela obiektu lub nawet kara finansowa.



fot. Hans / pixabay.com, CC0


Pamiętaj, że nie jesteś u siebie w domu. To przedmiotów, jak i innych osób, które przebywają w danej chwili w obiekcie musisz odnosić się z szacunkiem.


Podstawy, które musisz wziąć sobie do serca, to przede wszystkim:


  • przestrzegaj zasad ciszy nocnej - o ciszy warto pamiętać również w dzień, gdyż niektóre dźwięki lub hałas mogą być naprawdę irytujące dla innych;

  • nie pal papierosów na balkonie - może się zdarzyć, że obiekt objęty jest całkowitym zakazem wyrobów tytoniowych - dotyczy to również balkonów; jeśli nie ma uregulowanych zasad w tym obiekcie, to najlepiej jest palić z dala od innych osób; palenie na balkonie lub tuż przed wejściem do obiektu może spowodować, że dym przedostanie się do okien innych pokoi, a przecież nie każdy lubi zapach dymu tytoniowego;

  • dbaj o porządek w obiekcie - dotyczy to zarówno wyrzucania śmieci, jak i czystości w częściach wspólnych, takich jak aneks kuchenny lub wspólne toalety

  • korzystaj z udogodnień i atrakcji z umiarem - pamiętaj, że dostępne udogodnienia i atrakcje w obiekcie są przeznaczone dla wszystkich gości; zbyt długie korzystanie przez Ciebie z grilla, rowerów, czy boiska, może spowodować zniecierpliwienie u innych - zrób chwilę przerwy i daj możliwość, by inni mogli z tego skorzystać;

  • na korytarzach, w windzie, restauracji czy barze hotelowym rozmawiamy półgłosem, zwracamy uwagę na dzieci, które nie powinny biegać po korytarzach i hałasować. Korytarz hotelowy to nie jest plac zabaw;

  • szanujmy meble i sprzęty znajdujące się w pokoju hotelowym, bo nie są naszą własnością. Jeśli coś nie funkcjonuje tak, jak powinno – nie naprawiajmy sami, tylko poinformujmy o tym recepcję;

  • jeżeli obiekt oferuje możliwość wyżywienia, to pamiętaj, że zasady savoir-vivre obowiązują również w stołówce lub na jadalni - nie mlaskaj, nie wynoś jedzenia ze sobą, korzystając z bufetu nie nakładaj więcej niż jesteś w stanie zjeść.


  • Zakończenie pobytu


fot. 6072518 / pixabay.com, CC0


Jeżeli nasz pobyt nieuchronnie zbliża się do końca, to warto przestrzegać kilku niezwykle ważnych zasad, które są ściśle związane z zakończeniem przez nas pobytu. Wskazane w takim przypadku będzie przede wszystkim:


  • pozostawienie porządku w pokoju, w którym wypoczywaliśmy - oczywiście nie musimy dokładnie sprzątać - wystarczy, że pozostawimy po sobie względny ład, wskazane jest zdjęcie pościeli z poduszek i kołdry i złożenie jej w kostkę;

  • możesz zabrać ze sobą gratisowe rzeczy jednorazowego użytku, ale pod żadnym pozorem nie wolno Ci zabierać ręczników, pościeli, szlafroków, czy naczyń;

  • zabierz własne jedzenie z lodówki;

  • zostaw pokój w stanie jak najbliższym temu, w jakim był, gdy się do niego wprowadzaliśmy;

  • jeżeli masz jakieś uwagi, dotyczące pobytu, to przekaż je właścicielowi lub recepcji w miarę kulturalny sposób - spokojna rozmowa jest w stanie rozwiązać absolutnie każdy problem.


Zobacz również: Spokojny urlop w Polsce. Czyli co najbardziej denerwuje Polaków na wakacjach



Babie Lato

Babie Lato

Włodawa, ul. Okuninka VII

Domki 9.3
Akceptujemy płatność Polskim Bonem Turystycznym
Pensjonat Szklany Dom

Pensjonat Szklany Dom

Niechorze, ul. Spokojna

Pensjonaty
Willa  Trojanda

Willa Trojanda

Krynica Zdrój, ul. Kazimierza Pułaskiego

Kwatery i pokoje 9.1
Akceptujemy płatność Polskim Bonem Turystycznym




Tutaj znajdziesz propozycje noclegów na wakacje 2021


Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas zasady pozwolą miło spędzić urlop. Pamiętaj, że od Twojego savoir-vivre zależy to, jak będziesz postrzegany przez właściciela obiektu i innych turystów, którzy wypoczywają w obiekcie. Pamiętaj o szacunku i o tym, że nie jesteś tutaj sam!




Komentarze

Zobacz również

Biuro Obsługi Klienta

Infolinia:

801 000 781

poniedziałek - piątek, 8:00 - 18:00

Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!

Aplikacja dla właścicieli obiektów

Dowiedz się więcej