Zapewnij bezpieczeństwo w swoim obiekcie. Wytyczne rządu

Zapewnij bezpieczeństwo w swoim obiekcie. Wytyczne rządu

Od 4 maja 2020 r. hotele, pensjonaty oraz inne miejsca, które oferują usługi noclegowe mogą przyjmować gości. W tym celu Ministerstwo Rozwoju, w porozumieniu z Głównym Inspektorem Sanitarnym, przygotowało wytyczne, jakimi należy się kierować, by zapewnić bezpieczeństwo gościom oraz pracownikom obiektu noclegowego.

Obiekty noclegowe mogą przyjmować gości od 4 maja. Nadal obowiązują jednak zasady dystansu społecznego, więc strona rządowa przygotowała wytyczne, które ułatwią właścicielom obsługę turystów oraz pomogą zapewnić bezpieczeństwo zarówno im, jak i personelowi.

Procedury zostały podzielone na cztery części, należy podejść do nich odpowiedzialnie, a także stosować się do wszystkich zaleceń.
Aktualizacja 04.06.2020 r.
Wraz z początkiem czerwca zostały wprowadzone nowe zasady dotyczące między innymi:
  • ograniczenia liczby osób, jakie mogą w tym samym czasie przebywać w danej części obiektu,
  • ustalania maksymalnej liczby gości na podstawie dostępnych pokoi,
  • funkcjonowania barów i restauracji w obiektach noclegowych,
  • ograniczenia korzystania z pomieszczeń wspólnych, takich jak sale telewizyjne, pokoje zabaw, baseny, sauny itp.

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie noclegowym


Zalecenia dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa w obiekcie noclegowym są dosyć szczegółowe. Jeżeli właściciel będzie się do nich stosował, zapewni spokojny wypoczynek turystom, korzystającym z jego usług.

Bezpieczeństwo w obiekcie noclegowym – informacje ogólne


Wraz z początkiem czerwca zmieniają się zasady dotyczące liczby osób, która może przebywać na terenie obiektu noclegowego. Według obowiązujących do tej pory wytycznych właściciel określał ilu ludzi mogło jednocześnie przebywać w poszczególnych częściach obiektu, a informację o tym był zobowiązany umieścić przed wejściem oraz w recepcji lub w innym ogólnodostępnym miejscu obiektu noclegowego. Obostrzenia dotyczyły również maksymalną liczby gości, których można było przyjąć. Wyliczało się ją na podstawie liczby dostępnych pokoi liczonych jako liczba pokoi razy dwie osoby.

Teraz nie ma takich ograniczeń. Nadal jednak powinien obowiązywać bezwzględny zakaz przebywania na terenie obiektu noclegowego osób, które nie są jego gośćmi.

W ogólnie dostępnych miejscach powinny znaleźć się również dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk – szczególnie przy wejściu, recepcji, windach, punktach gastronomicznych i wyjściu z toalet. W łazienkach musi się znaleźć również instrukcja mycia rąk, a oprócz tego zakładania i zdejmowania masek ochronnych oraz rękawiczek, a także prawidłowej dezynfekcji dłoni.

Korzystanie z części wspólnych przez gości

 

Ważne zmiany dotyczą korzystania z części wspólnych. Od momentu otwarcia obiektów noclegowych wyłączone z użytku były takie pomieszczenia jak baseny sauny, sale telewizyjne i pokoje zabaw. Osoby zakwaterowane wspólnie mogły je jedynie wynająć na wyłączność. Od 3 czerwca 2020 r. nie ma żadnych ograniczeń w udostępnianiu gościom wspólnych przestrzeni.

Również bary i restauracje, które znajdują się w obiekcie noclegowym, mogą zostać ponownie otwarte. Nie trzeba ograniczać się już tylko do wydawania jedzenia na wynos, należy jednak dostosować się do zasad obowiązujących w punktach gastronomicznych, czyli:
  • ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników,
  • przynoszenie zamówień na tacach,
  • w przypadku gości, którzy nie są rodziną, zaleca się redukcję osób przy stole o 20% względem standardowego usadzenia oraz takie ich rozsadzenie, by nie siedzieli naprzeciwko siebie,
  • w przestrzeniach samoobsługowych należy wyznaczyć pracownika, który odpowiednio się nimi zajmie.

Gdy właściciel udostępnia turystom jakikolwiek sprzęt rekreacyjny, po każdym jego użyciu musi go zdezynfekować.

Zachowanie czystości w obiekcie noclegowym


Zachowanie czystości odnosi się nie tylko do sprzątania w pokojach. Zasad higieny należy przestrzegać również w częściach wspólnych – co godzinę trzeba dezynfekować ogólne toalety, windy, klamki, klawiatury, telefony oraz inne często dotykane przedmioty, a blat recepcyjny po każdym gościu. Jeszcze bardziej szczegółowe wytyczne dotyczą sprzątania pokoi gości:

  • Rutynowe sprzątanie powinno być ograniczone do minimum i odbywać się tylko na życzenie.
  • Gdy turysta wymelduje się z pokoju, pomieszczenie należy dokładnie posprzątać i zdezynfekować wszystkie dotykane powierzchnie, meble, sprzęty oraz łazienkę, a następnie porządnie przewietrzyć i dokonać ozonowania, zamgławiania lub dekontaminacji.
  • Personel sprzątający musi używać jednorazowych maseczek, rękawiczek, a jeśli jest taka potrzeba również jednorazowych fartuchów z długim rękawem.
  • Pościel i ręczniki należy prać w temperaturze 60 stopni Celsjusza lub wyższej. Czynność tę należy wykonywać w reżimie sanitarnym.

Wietrzenie i ozonowanie warto wykonywać nie tylko w pokojach gości, ale innych częściach obiektu noclegowe. Warto w tym celu wyznaczyć określone pory.
Dowiedz się więcej o tym, w jaki sposób skutecznie dezynfekować obiekt noclegowy, zobacz: Jak właściwie dezynfekować obiekt noclegowy?

Wytyczne ministerstwa wskazują także, by przygotować odizolowane pomieszczenie, w którym będzie można przenieść osobę z objawami choroby COVID-19, a w widocznym miejscu umieścić numery telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej i służb medycznych. Do zadań właściciela lub wyznaczonej osoby należy również poinformowanie gości o procedurach bezpieczeństwa w związku z możliwością wystąpienia wirusa.

Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?


Obiekt noclegowy, niezależnie od tego czy jest to duży hotel, czy kameralny pensjonat, nie może funkcjonować bez personelu. Jeżeli właściciel zatrudnia wielu pracowników, powinien zapewnić im bezpieczne warunki. Przede wszystkim trzeba zacząć od zmodyfikowania sytuacji, wymagających ścisłej interakcji z innymi poprzez:

  • zwiększenie fizycznej odległości pomiędzy osobami, które przebywają w jednym pomieszczeniu (w zakładach pracy wynosi ona minimum 1,5 metra),
  • takie podzielenie zmian, by zmniejszyć liczbę pracowników, którzy w tym samym czasie przebywają na terenie obiektu,
  • ustalenie limitu osób, jakie w jednym czasie mogą korzystać z pomieszczeń wspólnych, takich jak szatnia czy stołówka,
  • ograniczenie do minimum spotkań i narad wewnętrznych,
  • ograniczenie kontaktu bezpośredniego do komunikacji mailowej lub telefonicznej.

Na pracodawcy spoczywa też obowiązek wyposażenia pracowników w środki ochrony indywidualnej, czyli płyny do dezynfekcji rąk, maski lub przyłbice, rękawiczki oraz nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, których będzie można użyć gdy zajdzie taka konieczność. Oprócz tego należy wietrzyć pomieszczenia wspólne – jeżeli nie są one klimatyzowane – a konieczne spotkania odbywać przy otwartych oknach z zachowaniem wymaganych odległości pomiędzy osobami.

Zasady, jakich powinien przestrzegać personel obiektu noclegowego:
  • obowiązkowe mycie rąk wodą z mydłem tuż po przyjściu do pracy,
  • noszenie osłony nosa i ust oraz rękawic ochronnych,
  • zachowywanie bezpiecznej odległości zarówno od współpracowników, jak i gości obiektu,
  • utrzymywanie w czystości stanowiska pracy – należy je dezynfekować po zakończonej zmianie, ale rekomenduje się, by czynność tę wykonywać również w ciągu dnia,
  • regularnie czyścić powierzchnie, których dotykają klienci, np. blaty, klamki, poręcze,
  • jeśli jest taka możliwość, unikać dojazdów do pracy komunikacją miejską.

Podejrzenie zakażenia koronawirusem


Co zrobić, kiedy u pracownika obiektu lub gościa wystąpi podejrzenie zakażenia koronawirusem? Również na tę okoliczność Ministerstwo Rozwoju przygotowało wytyczne, które określają postępowanie w tej sytuacji. W przypadku personelu należy zacząć od procedur zapobiegawczych, czyli zapoznać załogę z zasadami pracy w tym czasie. Należy również poinformować pracowników, by w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie przychodzili do pracy i od razu skontaktowali się odpowiednimi służbami.

Podejrzenie zakażenia koronawirusem u pracownika


Jeżeli u pracownika wystąpią objawy chorobowe w miejscu jego pracy, należy podjąć następujące czynności:

  • natychmiast odsunąć go od pracy i transportem indywidualnym odesłać do domu,
  • wstrzymać przyjmowanie gości,
  • powiadomić właściwą powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się do przekazanych zaleceń.

Do przybycia transportu pracownik powinien zostać odizolowany. Zaleca się również przeprowadzenie dezynfekcji i sprzątania obszarów, w których mógł się poruszać

Podejrzenie zakażenia koronawirusem u gościa


Jeśli u gościa obiektu noclegowego wystąpią takie objawy jak kaszel, złe samopoczucie czy trudności w oddychaniu, należy:

  • gdy dopiero przyjechał, nie powinien zostać wpuszczony na teren obiektu, zalecane jest, by zgłosił się do najbliższego oddziału zakaźnego,
  • jeśli już mieszka w hotelu, trzeba odizolować go w przygotowanym wcześniej pomieszczeniu,
  • powiadomić dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia,
  • ustalić obszar, w jakim się poruszał i przebywał, a następnie przeprowadzić sprzątanie i dezynfekcję,
  • ustalić listę osób, z którymi się stykał oraz obecnych w tych samych częściach obiektu co on, a następnie zastosować się do wytycznych GIS,
  • wstrzymać przyjmowanie gości,
  • powiadomić właściwą powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się do przekazanych zaleceń.

Źródło: gov.pl

Następny artykuł Wypoczynek po koronawirusie...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!