Najpiękniejsze dworce kolejowe w Polsce

Najpiękniejsze dworce kolejowe w Polsce

Podróżując po Polsce pociągami zwracamy uwagę nie tylko na komfort podróży, ale także na dworce, które odwiedzamy. Spora ich część to budynki zabytkowe. Jedne wymagające modernizacji, inne już zrewitalizowane. Przygotowaliśmy zestawienie siedmiu, naszym zdaniem najładniejszych polskich dworców kolejowych. A które obiekty według Was wyróżniają się szczególnie?

PKP stopniowo modernizuje te dworce, które wymagają remontów. Część obiektów już zrewitalizowano, dzięki czemu znacznie zyskały na wyglądzie, inne nadal czekają w kolejce. W ramach remontów dopasowuje się dworce do potrzeb podróżnych, ale także przywraca im historyczny kształt. Poniżej zestawienie 7 dworców, które naszym zdaniem zdecydowanie warto odwiedzić. Zwyczajnie na to zasługują.


Lublin


Lubelski dworzec główny mieści się w zabytkowym budynku wzniesionym w 1877 roku w ramach połączenia Lublina z Warszawą w postaci Kolei Nadwiślańskiej. Budynek dworca przeszedł przebudowę na początku lat 20. XX wieku. Współcześnie, odnowiony i zmodernizowany gmach, z nowo wybudowaną częścią, otwarto w 2004 roku. W 2019 roku nastąpiła zmiana nazwy stacji na „Lublin Główny”. W minionych latach dworzec przechodził jeden z największych remontów w swojej historii. Dziś zachwyca swoim wyglądem i funkcjonalnością.

Lubelski dworzec kolejowy znajduje się na południe od centrum miasta, przy placu Dworcowym, na granicy dzielnic Za Cukrownią i Dziesiąta. Przed dworcem znajduje się pętla trolejbusowa, połączenia z centrum miasta zapewniają także autobusy. Przed wejściem znajduje się duży postój taxi.

Budynek dworca i perony znajdują się w pobliżu wschodniego końca terenu stacyjnego. Główna hala mieści okienka kasowe, posterunek SOK, przechowalnię bagażu, punkty gastronomiczne i kiosk. W nowo wybudowanej części budynku funkcjonuje punkt gastronomiczny i kawiarenka internetowa, a w przejściu łączącym nową część z główną halą umieszczono poczekalnię. Po remoncie zlikwidowano antresolę mieszczącą punkty usługowe. Piętro istnieje natomiast w nowo wybudowanej części. Z hali istnieje bezpośrednie przejście na peron 1. Przejście podziemne łączy front dworca z peronami.Stacja posiada trzy perony, przy czym peron 1 przylega bezpośrednio do budynku dworca, dwa pozostałe są wyspowe.

Co ważne, dworzec w 1974 roku wpisano go do rejestru zabytków województwa lubelskiego.

Obiekty noclegowe w Lublinie


Skierniewice


Pierwszy budynek dworca powstał w 1845, drugi w roku 1873, wzniesiony w stylu gotyku angielskiego z wnętrzami neoklasycystycznymi, na przyjęcie cara Rosji, który odwiedzał swoją rezydencję w okolicach Skierniewic. Niestety budynek dworca spłonął w 1914 roku. Odnowiono go  według planów Jana F. Heuricha. W latach 1980–2003, zgodnie z wymaganiami konserwatorskimi skuto tynki na elewacjach i odsłonięto ceglany wątek ścian. W 2010 roku na peronie ustawiono pomnik Stanisława Wokulskiego, autorstwa Roberta Sobocińskiego. Dlaczego? Otóż na skierniewickiej stacji kolejowej w latach siedemdziesiątych nakręcono urywek filmu „Lalka”. To właśnie tam bohater 'Lalki” chciał popełnić samobójstwo.

Dworzec położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie dworca autobusowego PKS Skierniewice oraz przy przystankach Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Przy dworcu znajduje się także postój taksówek oraz parkingi. Stacja posiada trzy perony z czterema krawędziami.

Będąc na dworcu w Skierniewicach, warta obejrzeć także drewnianą wiatę peronową istniejącą w niezmienionej formie od 1893 r.

Co ciekawe, choć mało kto o tym pamięta, dworzec w Skierniewicach był niegdyś jednym z najważniejszych węzłów kolejowych na terenie dzisiejszej Polski i jedną z kluczowych stacji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.



Gdynia Główna


Główny dworzec kolejowy w Gdyni przez wiele lat był lubiany i uważany za wytwór socrealistycznej ideologii. Z czasem ulegał coraz większej degradacji, co jeszcze bardziej zniechęcało podróżujących. Pojawiły się nawet plany zburzenia budynku i wybudowania nowego. Jednak w 2008 roku gmach dworca został wpisany do rejestru zabytków, więc plany te porzucono. Dwa lata później rozpoczął się generalny remont.

Dworzec zbudowany w latach 1950-54 według projektu Wacława Tomaszewskiego, jest połączeniem socrealistycznych zdobień z precyzją i porządkiem modernizmu. Niestety przez wieloletnie zaniedbania stracił swój urok. Dopiero niedawny remont wydobył zgrabną sylwetkę dworca, ale także nadał nowego blasku wnętrzom, zdobionym mozaiką i freskami, pięknymi posadzkami oraz licznymi detalami, wyrzeźbionymi w kamieniu i drewnie. Obecnie jest to piękny i funkcjonalny budynek.

Obecnie kompleks dworcowy składa się z budynku Dworca Głównego oraz połączonego z nim krytym przejściem Dworca Podmiejskiego. Przy Dworcu Głównym znajdują się stanowiska odjazdowe dworca autobusowego PKS, a także pętla trolejbusowa i autobusowa.

Hala Dworca Głównego ma dwa główne wejścia, pomiędzy którymi mieści się przestrzeń z kasami biletowymi oraz punktami gastronomicznymi i handlowymi. Na wprost wejścia wschodniego położone jest przejście podziemne na wszystkie perony. Przy wejściu tym mieści się także większość punktów gastronomicznych. Stacja Gdynia Główna ma 5 peronów połączonych przejściami podziemnymi.

Noclegi w Gdyni


Bielsko-Biała


Stacja kolejowa w Bielsku-Białej została otwarta w 1855 roku na odgałęzieniu z Dziedzic austriackiej Kolei Północnej. Do pierwotnego dworca, zlokalizowanego na ówczesnych peryferiach miasta, prowadziła wytyczona także wtedy ulica Kolejowa. Była to stacja końcowa linii z Dziedzic, w 1878 została przedłużona do Żywca. Z czasem okazało się, iż ze względu na zwiększoną przepustowość, stacja stała się nieodpowiednia do obsługi pasażerów, dlatego rada miejska zadecydowała w 1887 roku o budowie nowego dworca kolejowego. Został zbudowany w latach 1889-1890 przez zakład architekta Karola Korna według projektu architekta Karola Schulza.

Projekt nawiązywał do architektury dworców powstałej w 1888 roku Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich łączącej Morawy, Śląsk Cieszyński i Galicję, której to linii dworzec w Bielsku stał się częścią. Uroczyste otwarcie dworca nastąpiło w lutym 1890 roku. We wnętrzu oczekiwanie na podróż miały uprzyjemniać stylizowane na antyczne polichromie wykonane przez wiedeńskich artystów.

W 1994 roku dworzec został wpisany do rejestru zabytków a w latach 1997-2001 poddano go renowacji, podczas której wymieniono pokrycie dachowe, stolarkę okienną i drzwiową, wyremontowano wiatę peronową przylegającą do budynku oraz odnowiono polichromie w stylu pompejańskim. Zabytkowy dworzec otrzymał tytuł "Modernizacja Roku 2001" i znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

Pod koniec 2015 roku na stacji Bielsko-Biała Główna zaczęły się zatrzymywać pociągi kategorii Express InterCity Premium obsługiwane składami ED250 Pendolino.

Obecnie dworzec PKP przyciąga wzrok. Efektowna elewacja z cegły czerwonej i żółtej a także wnętrze, m.in. piękne polichromie stylizowane na pompejańskie ceramiki oraz stylowe zadaszenie peronu 1. Sporą atrakcją jest także kolekcja parowozów".

Znajdź nocleg w Bielsku-Białej


Gdańsk


Gdańsk Główny to największa pasażerska stacja kolejowa w Gdańsku, położona na trasie Tczew – Gdynia. Mieści się w zabytkowym budynku przy ulicy Podwale Grodzkie, w Śródmieściu Gdańska. Obsługuje połączenia zarówno międzymiastowe, jak i międzynarodowe. Ze stacji Gdańsk Główny odprawianych jest najwięcej pociągów trójmiejskiej SKM. Na stacji zatrzymują się pociągi pasażerskie wszystkich kategorii.

O gdańskim dworcu kolejowym mówi się, że to jeden z piękniejszych obiektów w Europie doby eklektyzmu. Elewacje budynku z czerwonej cegły przypominają nieco budowle gotyckie. Budowę dworca prowadzono pod koniec XIX w.  Projektantami kompleksu dworcowego byli Alexander Rüdell, Paul Thömer, mistrz budowlany Georg Cuny oraz kolejowy inspektor budowlany Glasewald. Obiekt jest zlepkiem eklektycznych form renesansu i baroku. Gmach dworca i wieżę zbudowano z cegły i bogato ozdobiono piaskowcem z Wartkowic.

Dworzec wyposażono w dużą halę recepcyjną z kasami, przechowalnię bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, poczekalnie, umywalnię, toaletę męską oraz damską i bufet. Budynek w 1945 został podpalony, a po II wojnie światowej odrestaurowany.

W minionych latach gdański dworzec został wyremontowany. Przeprowadzono remont peronów dalekobieżnych oraz tuneli, wymianę poszycia wiat i elementów małej architektury oraz instalację systemu informacji pasażerskiej, wind oraz ruchomych schodów. Restauracji poddano również pochodzące z ubiegłego wieku kamienne schody i barierki. Obecnie wygląda naprawdę dostojnie, łączy w sobie piękno zabytkowego obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Znajdź nocleg w Gdańsku



Wrocław


Wrocławski dworzec imponuje rozmiarami i XIX wieczną stylistyką. W czasie wojny powstały pod nim betonowe schrony, które później przez jakiś czas służyły drobnym handlarzom. Po rewitalizacji zakończonej w 2012 r. wiele zabytkowych elementów odzyskało oryginalne barwy, a na dachu pojawiły się kolektory słoneczne, które służą do ogrzewania wody w budynku.

Neogotycki gmach powstał w latach 1855-1857 według projektu Wilhelma Grapowa. Stylizowany na zamek obiekt już 40 lat później okazał się za mały dla dynamicznie rozwijającego się miasta i w latach 1899-1904 odbyła się jego rozbudowa. Historyzujące elewacje łączyły się tu z nowoczesnym zadaszeniem peronów i żelbetowymi elementami konstrukcyjnymi oraz drewnianymi detalami wykończenia wnętrz.

W 2010 roku rozpoczęła się rewitalizacja wrocławskiego dworca wraz z otoczeniem. Dworzec Wrocław Główny otwarto po remoncie w czerwcu 2012 roku.

Cały budynek ma trzy kondygnacje. Na poziomie podziemnym mieści się zaplecze techniczne i toalety. Poziom zero to hall, w którym mieszczą się m.in. kasy biletowe. Na piętrze budynku, czyli w nadziemnej budowli znajduje się poczekalnia i punkt usługowy. Cały pawilon jest klimatyzowany. Poszczególne poziomy pawilonu połączone są windami i schodami.

Noclegi we Wrocławiu



Tarnów


Dworzec kolejowy w Tarnowie jest przez niektórych uznawany za najpiękniejszy dworzec w Polsce. Gmach powstał w latach 1906-1910 według projektu E. Baudischa. W 1915 w wyniku działań wojennych budynek dworca uległ uszkodzeniu.

W latach 2007–2010 budynek dworca, wraz z terenem przylegającym, poddany został generalnemu remontowi, dzięki czemu tarnowski dworzec odzyskał swój wygląd sprzed stu lat. Odnowiono elewację budynku i jego wnętrze, wymieniono podłogi, stolarkę okienną i drzwiową, instalacje CO, wodno-kanalizacyjną, elektryczną i teletechniczną – także przed gmachem budynku. Dokonano wzmocnienia fundamentów budynku.

Pomieszczenia dworca PKP po remoncie przypominają wnętrza eleganckich hoteli sprzed stu lat. Część wnętrz dużego obiektu przeznaczono na cale komercyjne i artystyczne, w dworcowej hali swoją filię ma m.in. Galeria Miejska BWA.

Noclegi w Tarnowie

Następny artykuł Ojcowski Park Narodowy. Co...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!