Bon turystyczny. Co powinien wiedzieć właściciel obiektu?

Bon turystyczny. Co powinien wiedzieć właściciel obiektu?

Program Polski Bon Turystyczny został uruchomiony 1 sierpnia 2020 roku. Od tego czasu osoby, które są uprawnione do pobierania świadczenia, mogą aktywować go na PUE ZUS i płacić nim za wypoczynek w Polsce. Jednak właściciele obiektów noclegowych nadal mają wiele pytań dotyczących działania bonu turystycznego. Niżej przedstawiamy najważniejsze informacje.

Ostatnie dni pokazują, że Polacy chętnie korzystają z płatności bonem turystycznym. Według najnowszych danych ZUS (z dnia 06.08.20), jego beneficjenci wykonali już 20 tysięcy płatności, których łączna kwota wynosi 15 milionów złotych! W programie zarejestrowało się też 14 tysięcy przedsiębiorców turystycznych, akceptujących bony 500+.

Te liczby robią wrażenie i udowadniają, że właściciele obiektów noclegowych mogą skorzystać na przystąpieniu do tego przedsięwzięcia. Co warto wiedzieć na początek?

Jak zgłosić się do programu Polski Bon Turystyczny?


Z dostępnych wytycznych wynika, że do programu może zgłosić się każdy przedsiębiorca turystyczny, który realizuje usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terenie Polski. Innym warunkiem do tego, by przyjmować płatności dokonywane bonem turystycznym, jest zarejestrowanie swojego obiektu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Tylko w takim przypadku pieniądze za nocleg będą trafiać na konto właściciela obiektu.

Większość przedsiębiorców na pewno ma założony profil na PUE ZUS, ale jeśli nie, koniecznie musi to zrobić. Dopiero wtedy otworzy się droga do tego, by zgłosić swój obiekt do programu Polski Bon Turystyczny.

Jak zarejestrować obiekt na PUE ZUS?

  • Pierwszym krokiem jest zalogowanie się lub założenie profilu PUE ZUS. Osoby, które dopiero się tam rejestrują, powinny wybrać sposób „Dla przedsiębiorców” i postępować zgodnie z przedstawionymi instrukcjami.

  • Należy podać takie dane jak imię i nazwisko, nazwę lub firmę, adres zamieszkania, numer NIP, informację o wpisie do właściwej ewidencji, numer wpisu do KRS lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

  • Koniecznie trzeba zawrzeć informacje o oferowanych usługach hotelarskich lub imprezach turystycznych!

  • Inna ważna kwestia dotyczy numeru rachunku bankowego, trzeba sprawdzić, czy jest prawidłowy, ponieważ na niego ZUS będzie przelewał należności. Oprócz tego trzeba podać adres poczty elektronicznej i numer telefonu przyporządkowane do wykonywanej działalności, a także imię i nazwisko osoby dokonującej rejestracji, która będzie upoważniona do reprezentowania przedsiębiorcy turystycznego.

  • Po wpisaniu na listę przedsiębiorców, należy zamieścić informację o tym, że przyjmowana jest płatność bonem turystycznym, a także dbać, by aktualizować dane, które zostały podczas rejestracji.

Warto pamiętać, że właściciel obiektu noclegowego, jako przedsiębiorca turystyczny, nie musi sam zajmować się obsługą PUE ZUS. Może do tego wskazać wskazać managera, a także recepcjonistę, przyjmującego płatności bonem turystycznym.

Bon turystyczny. Jak przyjmować płatności?


Bon turystyczny ma formę 16-cyfrowego kodu. Beneficjenci nie dostają więc pieniędzy do ręki ani na konto, a płatności realizowane są „wirtualnie”. Co trzeba wiedzieć, by móc w ten sposób przyjmować należność za wykonaną usługę?

  • Płatność bonem można przyjmować za pomocą aplikacji dla recepcjonisty – jest do pobrania na bonturystyczny.zus.pl. Nie jest wymagane posiadanie kasy fiskalnej ani terminalu płatniczego.

  • Turysta, który chce zapłacić bonem, musi podać swój unikalny kod obsługi płatności (może go sprawdzić na swoim profilu PUE ZUS lub w otrzymanym e-mailu) oraz kod potwierdzający. Klient otrzyma go SMS-em dopiero w momencie transakcji.

  • Do przyjmowania płatności bonem nie trzeba zatrudniać dodatkowego pracownika. Uprawionego do tego recepcjonistę wskazuje osoba, która ma status managera na PUE ZUS – obie te funkcje może sprawować jeden człowiek.

  • Płatność bonem powinna być przeprowadzona najpóźniej w momencie przyjazdu turysty do obiektu noclegowego.

Warto również wiedzieć, co zrobić, gdy wartość usługi jest wyższa niż wysokość środków znajdujących się na bonie turystycznym. W takim przypadku turysta może po prostu dopłacić różnicę, wystarczy określić preferowaną formę takiej transakcji.

Bon turystyczny może być również traktowany jako zaliczka za usługi, które będą realizowane dopiero w przyszłości – nawet po dacie 31 marca 2022 roku, kiedy to program Polski Bon Turystyczny wygasa. Wystarczy odpowiednio wcześniej przyjąć płatności!


Jak właściciel obiektu otrzyma pieniądze z bonu turystycznego?


Właściciele obiektów noclegowych zastanawiają się również, w jaki sposób trafią do nich pieniądze z bonu turystycznego, którym zapłaci gość. Właśnie z tego powodu podczas rejestracji podmiotu należy dokładnie sprawdzić, czy podany numer konta jest prawidłowy. Tam bowiem ZUS będzie przelewał wszystkie należności.

Proces będzie odbywał się automatycznie i nie trzeba wysyłać do instytucji żadnych dodatkowych informacji. Sygnał do przelania środków stanowi użycie kodu obsługi płatności oraz poświadczenie transakcji kodem uwierzytelniającym. ZUS ma na to 14 dni.

Nasuwają ci się inne pytania? Poznaj na nie odpowiedzi TUTAJ >>>

Następny artykuł Atrakcje Pojezierza...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!