Rowery elektryczne - jak i kto może się nimi poruszać?

Rowery elektryczne - jak i kto może się nimi poruszać?

Rynek pojazdów elektrycznych rozwinął się w ostatnich latach bardzo mocno, a pojazdy napędzane prądem coraz częściej zastępują klasyczne środki transportu. Jednymi z popularniejszych pojazdów tego typu są rowery wyposażone w silnik elektryczny, który wspomaga użytkownika podczas jazdy i ułatwia pokonywanie dłuższych dystansów i wzniesień. Materiał powstał przy współpracy reklamowej z electrofun.pl.

Rower elektryczny – czym jest w świetle prawa?


Rynek pojazdów elektrycznych rozwinął się w ostatnich latach bardzo mocno, a pojazdy napędzane prądem coraz częściej zastępują klasyczne środki transportu. Jednymi z popularniejszych pojazdów tego typu są rowery wyposażone w silnik elektryczny, który wspomaga użytkownika podczas jazdy i ułatwia pokonywanie dłuższych dystansów i wzniesień. Czy jednak poruszając się na rowerze elektrycznym, rowerzysta podlega innym przepisom? Czy są tutaj niezbędne szczególne uprawnienia?

Wydawać by się mogło, że rowery elektryczne różnią się od klasycznych jednośladów jedynie silnikiem i mogą być traktowane jak zwykłe rowery. Prawda jest jednak zupełnie inna. By rower z napędem elektrycznym mógł być bowiem potraktowany jak rower, musi spełnić pewne warunki. Według przepisów Kodeksu Ruchu Drogowego rower elektryczny to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni użytkownika, w którym dopuszcza się istnienie napędu elektrycznego o napięciu maksymalnym 48V i znamionowej mocy nie większej niż 250W. Co równie istotne, moc silnika powinna zmniejszać się i stopniowo spadać do zera po osiągnięciu prędkości 25 km/h. Jedynie rowery elektryczne spełniające te wymagania nie wymagają rejestracji, posiadania dodatkowych uprawnień czy wykupowania ubezpieczenia OC.


Źródło: electrofun.pl


Obowiązkowe wyposażenie roweru elektrycznego


Rowery elektryczne, jako pojazdy poruszające się po drogach publicznych, muszą spełniać pewne kryteria dotyczące obowiązkowego wyposażenia. W tym przypadku wymagania będą analogiczne do zasad dotyczących klasycznych jednośladów. Obowiązkowe wyposażenie roweru zostało określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Każdy sklep z rowerami elektrycznymi powinien więc oferować wyłącznie pojazdy posiadające światło przednie, światło odblaskowe oraz lampy świecące ciągle lub migające montowane z tyłu, co najmniej jeden sprawny hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Ponadto, każdy rower elektryczny powinien być wyposażony w kontroler, który pozwala regulować siłę wspomagania i moc silnika podczas jazdy w zależności od potrzeb i kondycji użytkownika.


Źródło: electrofun.pl


Rower elektryczny a jazda po chodniku


Prawo o ruchu drogowym w Polsce dokładnie określa, gdzie i jak może poruszać się użytkownik roweru elektrycznego. Do kierowania jednośladem z napędem elektrycznym uprawnione są wyłącznie osoby pełnoletnie oraz dzieci poniżej 18. roku życia, jeśli posiadają ważną kartę rowerową. Ponadto, rowery elektryczne nie mogą poruszać się po drogach szybkiego ruchu, a podczas jazdy po drogach publicznych czy ścieżkach rowerowych muszą zachować prędkość nie większą niż 25 km/h. Rowery z napędem, podobnie jak hulajnogi elektryczne, w większości przypadków nie mają również wstępu na chodnik. Jedynym wyjątkiem będą sytuacje, gdy nie ma pasa dla rowerów przy drodze z dopuszczalną maksymalną prędkością przekraczającą 50 km/h oraz kiedy na drodze panują niebezpieczne warunki atmosferyczne. W drodze wyjątku po chodniku mogą też poruszać się dzieci do 10. roku życia oraz ich opiekunowie.


Współpraca reklamowa z electrofun.pl

Następny artykuł Dziwne i nietypowe pomniki...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!