Kategoryzacja obiektów noclegowych - hotele

Kategoryzacja obiektów noclegowych - hotele

Aby obiekt noclegowy mógł nazywać się „hotelem” właściciel musi spełnić szereg kryteriów i dostosować się do wielu wytycznych. Jakich? Niżej znajdziecie najważniejsze informacje.

Turyści, którzy wybierają nocleg w hotelu, od tej kategorii obiektów oczekują więcej niż od innych. To przede wszystkim obietnica komfortu oraz wyższego standardu – oczywiście im wyższa klasyfikacja, tym wyższe wymagania. Co warto o tym wiedzieć?

 

Co warto wiedzieć o kategoryzacji hoteli?


Według wytycznych hotel to miejsce, w którym świadczone są usługi noclegowe . Obiekt tego typu musi mieć przynajmniej dziesięć pokoi, większość oferty powinny stanowić pokoje jedno i dwuosobowe, oraz świadczyć usługi związane z pobytem gości. Ich zakres zależy od tego, ile gwiazdek otrzymał hotel – może ich być od jednej do pięciu.

Zasady klasyfikacji obiektów hotelarskich i noclegowych regulują dwa akty prawne: ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. o obiektach hotelarskich i innych, świadczących usługi hotelarskie.

 

Co oznaczają gwiazdki w hotelach?


Dzięki hotelowym gwiazdkom turyści wiedzą jakiego standardu oraz usług mogą się spodziewać. Ich liczba określa wyposażenie a także powierzchnię pokoi, oprócz tego decydują o wyglądzie oferty.

 

Hotel *

W hotelu jednogwiazdkowym powinna znajdować się recepcja oraz hol gastronomiczny. Pokoje hotelu muszą być wyposażone w podstawowe sprzęty, jak łóżko, szafę na ubrania, szafkę nocną czy umywalkę. Co ważne, nie jest wymagane, by miały własną łazienkę – ta może znajdować się na korytarzu. Dodatkowa oferta hotelu z jedną gwiazdką raczej nie jest rozbudowana. Gość może prosić o budzenie i zmianę pościeli, a do dyspozycji ma śniadanie oraz depozyt.

 

Hotel **

Ta kategoria musi mieć hol recepcyjny, a opcjonalnie także restauracyjny. Przy pokojach gości powinna znajdować się własna łazienka, a do podstawowego wyposażenia trzeba dodać telewizor oraz telefon. Cena pokoju obejmuje śniadanie, a przy dłuższym pobycie wymianę pościeli dwa razy w tygodniu. W przypadku hotelu mającego dwie gwiazdki, do oferty należy dodać restaurację oraz niedużą salę spotkań.

 

Hotel ***

Pokoje w hotelu trzygwiazdkowym muszą być bardziej przestronne, mieć własną łazienkę, a oprócz tego również klimatyzację, telewizję i telefon. W cenie jest codzienne sprzątanie, wymiana pościeli oraz ręczników. Zaplecze tego typu obiektu ma obejmować sale konferencyjne umożliwiające organizowanie szkoleń, siłownię, centrum odnowy biologicznej a także restaurację. Co ważne, w hotelu trzygwiazdkowym muszą się oddzielne wejścia dla gości, osób korzystających z restauracji oraz dostawców.

 

Hotel ****

Hotel czterogwiazdkowy musi oferować wygodne pokoje z dostępem do internetu – a także wszystkimi udogodnieniami opisanymi we wcześniejszych punktach. Na jego terenie musi się znaleźć centrum biznesowe wraz z salami konferencyjnymi, dwie restauracje, klub nocny i bar a także centrum odnowy biologicznej oraz siłownia. Nie można zapominać o przestrzeni wokół hotelu, która musi być odpowiednio zaaranżowana z uwzględnieniem miejsca na strzeżony parking.

 

Hotel *****

W hotelu pięciogwiazdkowym standard usług jest najwyższy, co oznacza między innymi, że pokoje sprzątane są dwa razy dziennie, na stolikach ustawione żywe kwiaty, a goście mogą korzystać na przykład z budzenia, dostępu do codziennej prasy oraz usług pralni. Hotele pięciogwiazdkowe oferują centrum biznesowe z sekretarką, nowoczesne centrum odnowy biologicznej z gabinetami kosmetycznymi i fryzjerskimi, a oprócz tego również kilka różnorodnych restauracji oraz kwiaciarnię.

 

Jak uzyskać gwiazdkę?


Aby uzyskać zaszeregowanie obiektu noclegowego jako hotelu, konieczny jest wniosek jego właściciela. We wniosku powinno się znaleźć między innymi wskazanie położenia obiektu, nazwa wraz z określeniem stopnia spełnienia wymagań dla danego rodzaju i kategorii obiektu. Należy również dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie przepisów budowlanych, przeciwpożarowych oraz sanitarnych, zaświadczenie o nadaniu nr. REGON, odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, dowód uiszczenia opłaty z tytułu dokonania oceny spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych. Odpowiednią decyzję wydaje marszałek województwa właściwego dla miejsca położenia obiektu.

 

Zacznij od początku i dowiedz się, w jaki sposób założyć obiekt noclegowy. Wejdź i zobacz: Jak założyć obiekt noclegowy krok po kroku?

 

fot. Engin_Akyurt / Pixabay.com CC0



Następny artykuł Pogoda na pierwszą połowę...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!