Wynajem noclegów - porady dla początkujących

Wynajem noclegów - porady dla początkujących

Każdy prowadzony biznes zawsze niesie pewne ryzyko. Umiejętność obrania konkretnej strategii to gwarancja sukcesu. Branża turystyczna i świadczenie usług noclegowych wymagają wielu przygotowań, wysiłku i lepszego poznania rynku turystycznego. Z myślą o osobach rozpoczynających swoją przygodę z wynajmowaniem obiektów turystycznych, przygotowaliśmy krótki poradnik, zawierający najważniejsze porady na dobry start.

Współczesny rynek turystyczny to wielość i różnorodność obiektów noclegowych. Dominują przede wszystkim pokoje gościnne i apartamenty, ale również i domki cieszą się od lat wielkim zainteresowaniem turystów. Twój obiekt znajduje się w atrakcyjnym turystycznie regionie? Bardzo dobrze! W głównej mierze od tego zależy, czy Twój biznes będzie miał sens. Im bardziej atrakcyjny region, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będziesz musiał się martwić o swoich przyszłych turystów. Wiadomo, że najpopularniejsze kierunki podróży w Polsce są 2 – to góry i morze. Nie jesteś jednak bez szans, jeśli znajdujesz się na Mazurach, w miejscowości pełnej zabytków, czy z dala od miejskiego zgiełku. Lokalizacja to jeden z podstawowych elementów, ale o czym przede wszystkim powinieneś pamiętać, gdy przyjmujesz swoich Gości? Oto nasze podpowiedzi.

 

Zapewnij odpowiednie warunki swoim gościom

 

Posiadanie obiektu noclegowego lub domku wiąże się z przystosowaniem pomieszczeń do przyjmowania gości. Bez tego szanse powodzenia Twojego biznesu nie będą możliwe. Podstawowe wyposażenie pomieszczeń gwarantuje gościom komfort wypoczynku i poczucie bezpieczeństwa. To właśnie Ty organizujesz im nocleg i to od Ciebie tylko i wyłącznie zależy, czy pobyt w Twoim obiekcie będą mogli uznać za udany i czy będą chcieli do niego w ogóle wejść.

 

Pamiętaj, że wynajmowane pomieszczenia muszą spełniać wszelkie wymogi BHP i PPOŻ. Podstawowe elementy wyposażenia, takie jak łóżko, stolik i krzesła oraz szafka muszą być koniecznie obecne. Zaplanuj odpowiednio urządzanie pomieszczeń i przygotuj listę przedmiotów, które powinny znaleźć się w wynajmowanych pomieszczeniach. Jeżeli coś umknie Twojej uwadze, nie szkodzi, przecież nie od razu Rzym zbudowano. Urządzaj i wyposażaj krok po kroku – skupiaj się na najważniejszych i podstawowych elementach wyposażenia, a to co najmniej potrzebne zostaw na sam koniec.

 

Zrób wszystko, by zostać zauważonym

 

Posiadasz obiekt z wyposażonymi pomieszczeniami? Ok, ale co z tego, skoro nikt, poza paroma osobami z najbliższego otoczenia, o Tobie nie wie. By pozostać zauważonym, konieczna jest reklama w lokalnych mediach, w Internecie oraz bezpośrednio w swojej miejscowości i regionie. Nie masz odpowiednich środków? Nie szkodzi. Marketing obiektu noclegowego rozpocznij od mediów społecznościowych, takich jak Facebook, czy Instagram, które trafiają do szerokiego grona odbiorców. Doskonałym pomysłem będzie również założenie własnej strony internetowej. Te internetowe narzędzia spowodują, że zostaniesz zauważony w całej Polsce i nie tylko.

 

Instagram to popularne narzędzie promowania obiektu noclegowego. Sprawdź koniecznie: Jak wykorzystać Instagram do promocji obiektu noclegowego?

 

Pamiętaj, że takie elementy, jak bannery, tabliczki, czy wizytówki to kolejne narzędzia, umożliwiające promowanie Twoich usług noclegowych. Dobrze sprawdzi się również poczta pantoflowa, dzięki której potencjalni turyści usłyszą o Tobie i dowiedzą się o Twojej ofercie noclegowej.

 

Wiadomo, że marketing wymaga odpowiednich wkładów finansowych. Umiejętne rozporządzanie środkami przeznaczanymi na reklamę, to gwarancja sukcesu. Widoczność w portalach turystycznych, takich jak nasz, umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych noclegiem w danym regionie. Abonament wykupiony w Nocowanie.pl to również takie dodatki, jak te wcześniej wspomniane, przez co o nic nie będziesz musiał się martwić – wszystko wykonamy za Ciebie.

 

Określ grupę docelową, do której kierujesz ofertę

 

W dobrym poznaniu gości, decydujących się na Twoją ofertę, niezwykle ważną rolę będzie odgrywać segmentacja. Źle dobrane grupy docelowe gości prowadzą między innymi do nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni obiektu, spadku przychodów, zwiększania kosztów na promocję, czy braku właściwej atmosfery miejsca, gdy spotykają się w nim segmenty skrajnie odmiennie.

 

Określenie „wszyscy” nie załatwi sprawy, z tego względu, że każda grupa tak naprawdę oczekuje czegoś innego. Ty również musisz zdać sobie sprawę, że inaczej podejdziesz do rodzin z dziećmi, a inaczej do wycieczek szkolnych, czy grup znajomych. Takie doprecyzowanie oferty przyniesie większe efekty oraz możliwości reklamowe i promocyjne.

 

Posiadasz plac zabaw? Swoją ofertę kieruj do rodzin z dziećmi. Znajdujesz się w miejscu pełnym ciszy i spokoju? Swoją ofertę kieruj do ludzi z wielkim miast, pragnących odpoczynku od codziennego zgiełku. Masz na stanie rowery i kije do nordic-walking? Swoją ofertę skieruj do osób lubiących aktywnie spędzać czas. Jak widać, możliwości jest wiele, ale to od Ciebie w głównej mierze zależy to, jakie grupy osób będziesz chciał przyjmować.

 

Otwórz się na współpracę

 

Otwartość na ludzi i współpracę w branży turystycznej to gwarancja sukcesu. Dzięki umiejętności dobierania odpowiednich partnerów w biznesie turystycznym, Twoja oferta stanie się lepsza i dotrze do szerszego grona odbiorców.

 

Przykłady współpracy mogą objąć takie dziedziny, jak:

 

- gastronomia – jeśli posiadasz zaprzyjaźnioną restaurację w Twojej miejscowości lub firmę cateringową oferującą dowóz, to polecenie ich Twoim turystom zagwarantuje sukces obu stronom i przyczyni się do wzrostu efektywności strategii marketingowej;

 

- wycieczki – jeśli w Twojej miejscowości znajduje się biuro turystyczne, oferujące wycieczki zagraniczne i po regionie, to doskonale sprawdzi się tu Twoja współpraca – rabaty przyznawane na wycieczki lub na noclegi w Twoim obiekcie zawsze będą przyciągać potencjalnych turystów;

 

- transport – mile widziane są tzw. transfery z lotniska, czy dworca autobusowego – jeśli w Twoim obiekcie znajduje się firma transportowa, to nawiązanie współpracy w kwestii transportu gości przyniesie wymierne korzyści Twojemu obiektowi, a i turyści będą zadowoleni przede wszystkim;

 

Współpraca z zaprzyjaźnionymi firmami przynosi korzyści obu stronom w marketingu przede wszystkim. Informacja o Twojej ofercie noclegowej przekazywana jest w tym przypadku na szerszą skalę – potencjalni goście wiedzą o zaprzyjaźnionej firmie, a każdy korzystający z ich usług wie również o Tobie. Prawda, że proste?

 

Lokalizacja i rozpoznanie konkurencji

 

Lokalizacja, w której się znajdujesz w głównej mierze decyduje o tym, z jakimi grupami turystów będziesz miał do czynienia. Na wstępie zostało wspomniane, że lokalizacja w popularnym turystycznie regionie to gwarancja napływu turystów niemal przez cały czas.

Warto również podkreślić, że lokalizacja to nie wszystko. W Twojej miejscowości znajduje się wiele podobnych obiektów, takich jak Twój. Powinieneś zatem zrobić wszystko, by Twoja oferta była wyjątkowa.

 

Każdy z turystów oczekuje efektu wow, czegoś co ich zaskoczy. Mogą to być np. atrakcje, jakie udostępniasz turystom, wystrój nawiązujący do regionu itp.

 

Postaraj się:

- stworzyć wyjątkową nazwę Twojego obiektu, która przyciągnie turystów i będzie kojarzona tylko z Twoim obiektem

- zaoferować atrakcje dla turystów – jeśli nie jesteś tego w stanie samodzielnie uczynić, to dobrym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z lokalnymi biurami podróży czy firmami

- uatrakcyjnić opis oferty – tak, by trafiał do każdej grupy wiekowej, odrobina poczucia humoru nie zaszkodzi

- stworzyć miejsce z klimatem, które będzie nawiązywać bezpośrednio do regionu, w którym znajduje się Twój obiekt noclegowy

 

Komunikacja z potencjalnymi gośćmi to podstawa

 

Nawet najlepsza strona internetowa i oferta w portalu turystycznym na nic się zdadzą, jeśli nie zastosujesz odpowiedniego podejścia do swoich gości. Twoja obecność i zainteresowanie powinno być widoczne od samego początku, tj. od pierwszego telefonu, czy pierwszego otrzymanego zapytania.

 

Warto podkreślić, że ta kwestia jest niezwykle istotna, z tego względu, że brak odpowiedzi na wysłane zapytanie skutkują poddenerwowaniem, jak i negatywną oceną obiektu ze strony gości. Warto jest więc odpisać na takie zapytanie, nawet gdy nie ma się wolnych miejsc w obiekcie.

 

Druga ważna sprawa to Twoje zainteresowanie gośćmi podczas ich pobytu. Warto jest podchodzić do nich z uśmiechem, prowadzić dialog chociażby o pogodzie, jak też pokazać swoją osobę jako taką, na której pomoc zawsze mogą liczyć.

 

Dlaczego akurat mój obiekt jest najlepszy?

 

Prowadząc obiekt noclegowy powinieneś potrafić sobie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Mocne strony Twojej oferty pozwolą przyciągać turystów każdego roku. Postaraj się wyróżnić ją na tle swojej konkurencji i spraw, by była to oferta dostosowana do potrzeb każdej grupy i wyróżniające się na tle konkurencji w Twojej miejscowości.

 

Ty, jako gospodarz i właściciel powinieneś czuwać nad poprawnością funkcjonowania w każdym aspekcie – rozpoczynając od czystości obiektu, a na zadowoleniu gości kończąc.

 

W naszym poradniku przedstawiliśmy tylko kilka najważniejszych naszym zdaniem porad. Ale to tylko i wyłącznie od Ciebie zależy, jak poradzisz sobie z prowadzonym przez siebie biznesem. Problemy będą zdarzać się na każdym kroku, ale postaraj się wypracować odpowiedni schemat pracy, komunikacji z gośćmi i umiejętności poradzenia sobie z tym, co dzieję się dookoła Ciebie.

 

fot. Free-Photos (Pixabay.com, CC0)

 

 

Następny artykuł Pogoda na drugą połowę...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!