Jak przystosować obiekt noclegowy do potrzeb osób niepełnosprawnych?

Jak przystosować obiekt noclegowy do potrzeb osób niepełnosprawnych?

Podczas nadchodzących wakacji chyba każdy chce miło spędzić w dowolnym miejscu kraju. Dotyczy to również osób niepełnosprawnych. By ich wypoczynek był udany, warto pomyśleć o licznych udogodnieniach, które będą dla nich niezwykle pomocne. O czym musisz pamiętać w tej sytuacji, jeśli prowadzisz obiekt noclegowy? O tym poniższy artykuł.

Na wstępie warto podkreślić, że coraz większa część obiektów noclegowych w Polsce posiada w swojej ofercie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Jest to niezwykle istotne i doceniane, bo właśnie w ten sposób jesteś w stanie umożliwić udany wypoczynek każdemu.


Coraz większa część osób niepełnosprawnych podróżuje po Polsce i nie jest to wyjątkowa sytuacja. Znalezienie wolnego miejsca noclegowego może być dla nich niejako problemem, bo w dalszym ciągu spora część obiektów nie jest przystosowana do przyjmowania osób niepełnosprawnych. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w hotelach, które w większości przypadków mają windy i wszelkie niezbędne udogodnienia. A jak to wygląda w pozostałych kategoriach obiektów noclegowych? Sprawdźmy!


O czym musisz pamiętać, jeśli zamierzasz przyjmować osoby niepełnosprawne?


Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę z faktu, że występują 3 podstawowe rodzaje niepełnosprawności - jest to niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność sensoryczna i niepełnosprawność umysłowa. Każdy Twój turysta ma określone potrzeby. Podobnie jest z osobami niepełnosprawnymi, z taką różnicą, że czasem trzeba im po prostu pomóc. Nie da się ukryć, że każdy przypadek może być inny, dlatego też ważne jest, by Twój personel był odpowiednio wyedukowany i zdawał sobie sprawę z faktu, z jakim dokładnie stopniem niepełnosprawności mają styczność.


Potrzeby Twoich gości są niezwykle ważne. Sprawdź: Czego potrzebują goście? Jak zachęcić turystę do przyjazdu?


Rozwiązania, pomagające przystosować obiekt do potrzeb osób niepełnosprawnych


Istnieje kilka ważnych rozwiązań, które z powodzeniem możesz wdrożyć, jeśli zamierzasz przystosować obiekt noclegowy do potrzeb osób niepełnosprawnych. Warto również podkreślić, że wszelkie regulacje i wytyczne z tym związane, znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. Nr 75, poz. 690), wraz ze zmianami w dniu 26.02.2003 (Dz. U. 2003 Nr 33 poz. 270, 27.05.2004 Dz.U.2004 Nr 109 poz. 1156 Załącznik 1, 1.01.2009 Dz.U. 2008 Nr 201 poz. 1238, paragrf 1n07-04-2009 r. Dz. U.2009 Nr 56 poz. 461 paragraf 1, 2009-07-08 Nr 56 poz. 461).


Warto zapoznać się z wyżej wspomnianym rozporządzeniem, jeśli zamierzasz w pełni dostosować swój obiekt do potrzeb osób niepełnosprawnych.


Bez wątpienia najważniejsze kwestie, związane z przystosowaniem obiektu to przede wszystkim:


Dostępność obiektu


Nie da się ukryć, że każdy obiekt noclegowy powinien pozwolić dostać się osobom niepełnosprawnym do obiektu, przynajmniej na jego parter. Doskonale sprawdzi się tu np. podjazd dla wózków na schodach, czy specjalna platforma, która jest wykorzystywana bardzo często w przypadku dworców kolejowych. Schody, bez barierek i bez jakiegokolwiek ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, mogą okazać się niezwykle trudną przeszkodą, a wielu przypadkach po prostu nie do pokonania.


Parking dla osób niepełnosprawnych


Spora część osób niepełnosprawnych przemieszcza się swoim prywatnym samochodem. W tej sytuacji, przed Twoim obiektem powinno się znaleźć przynajmniej jedno miejsce parkingowe, przystosowane do potrzeb takich osób. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinno ono być odpowiednio oznakowane - koperta z oznakowaniem osoby niepełnosprawnej, pomalowana na niebiesko.


Ułatwienia na recepcji


Gdy już Twojemu turyście uda się dotrzeć do Twojego obiektu, rozpoczyna się procedura związana z meldunkiem. Niezwykle ważne jest to, by Twój gość miał możliwość kontaktu wzrokowego z Tobą lub Twoim pracownikiem. Spraw, by nie był skazany na “rozmowę ze ścianą”. W tej sytuacji niezwykle istotne będzie obniżenie lady w recepcji, by każdy gość mógł swobodnie do niej podejść, czy podjechać na wózku i mógł podpisać wymagane dokumenty i zapłacić za swój pobyt w sposób dla niego najwygodniejszy. 


Po meldunku czas na pokój


Warto jest wygospodarować przynajmniej jeden pokój, z którego będzie mogła w pełni korzystać osoba niepełnosprawna wraz z towarzyszami podróży. Wiadome jest to, że ciężko będzie przystosować wszystkie pokoje, które znajdują się w Twoim obiekcie noclegowym. Co powinien posiadać taki pokój? Przede wszystkim odpowiednie przestrzenie manewrowe w części sypialnianej, jak i w łazience. Taki pokój nie powinien być zbyt “ciasny”. Powinno się w nim znaleźć miejsce na wózek. Wskazane będą również poręcze, które ułatwią swobodne przemieszczanie się. W przypadku osób niewidomych, doskonale sprawdzi się umiejscowienie alfabetu Braile’a np. na specjalnie przygotowanym regulaminie obiektu, czy specjalne barwy, niezwykle istotne przy urządzaniu wnętrz. Warto zwrócić uwagę na samo łóżko, które pod względem wysokości powinno być zbliżone do poziomu siedzenia i powinno posiadać materace o odpowiednim stopniu twardości.


Nie da się ukryć, że największy problem może być z przystosowaniem łazienki. Musi być ona przede wszystkim odpowiednio duża i wyposażona we wszelkie możliwe udogodnienia, takie jak specjalne poręcze, odpowiednia wysokość sedesu i umywalki. Prysznic powinien mieć odpowiednio niskie progi i dość dużą przestrzeń, umożliwiającą swobodny wjazd osoby niepełnosprawnej.


Wyciszenie pokoi


Tak, jak to już zostało wcześniej wspomniane, są różne rodzaje niepełnosprawności. Na pewno dla większości osób niezwykle trudny może okazać się hałas, który dobiega z ulicy. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się wyciszenie pokoi, co pozwoli się zrelaksować i wyciszyć, bez narażania się na bodźce zewnętrzne.


Otoczenie budynku


Niezwykle ważną rolę odgrywa również samo otoczenie Twojego obiektu noclegowego. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że furtki w ogrodzeniu nie mogą utrudniać dostępu do nich osobom niepełnosprawnym, które poruszają się na wózkach inwalidzkich.


Ważną rolę odgrywają również zieleń i urządzenia rekreacyjne. W zespole budynków wielorodzinnych, które są objęte jednym pozwoleniem na budowę, należy przewidzieć place zabaw dla dzieci i miejsce rekreacyjne, które będą dostępne dla osób niepełnosprawnych, przy czym przynajmniej 30% tej powierzchni powinno znajdować się na terenie biologicznie czynnym.


Spraw, by Twój turysta czuł się u Ciebie dobrze


Dużo zależy również od Ciebie i od Twojego nastawienia. Postaraj się pomóc osobie niepełnosprawnej, gdy przebywa w Twoim obiekcie - szczególnie jest to ważne, gdy przebywa sama w pokoju. Wypytaj o podstawowe potrzeby, takie jak np. zakupy - jeśli będą konieczne, spokojnie możesz zaproponować ich zrobienie. Spraw, by taki turysta czuł się u Ciebie dobrze. Dużą rolę będzie w tym przypadku odgrywać również sama rozmowa i przyjazne nastawienie. Tak niewiele trzeba.


Dlaczego udogodnienia dla osób niepełnosprawnych są tak ważne?


Nie da się ukryć, że każdy chce podróżować. Jeśli odpowiednio przystosujesz swój obiekt, umożliwisz poznawanie kraju i regionów również turystom niepełnosprawnym. Na pewno będą Ci za to niezmiernie wdzięczni. Potrzeba wypoczynku jest potrzebą naturalną, dlatego warto zrobić wszystko, by każdy mógł z niego skorzystać. Zauważalny jest postęp w kwestii dostosowywanie coraz większej liczby obiektów noclegowych. Wasza świadomość, jako właścicieli obiektów noclegowych, jest coraz większa. Nowo powstające obiekty są budowane w ten sposób, by spełniały wszelkie wymagania.


Planujesz budowę nowego obiektu noclegowego? Przeczytaj koniecznie: Jak wypromować nowy obiekt noclegowy?


Mamy nadzieję, że zaproponowane rozwiązania, pomogą wprowadzić niektóre z udogodnień w Twoim obiekcie noclegowym. Zrób wszystko, by każdy turysta mógł cieszyć się urlopem w naszym wspaniałym kraju.




Następny artykuł Jak przystosować obiekt...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!