Kolej wąskotorowa w Rudach powstała w 1899 roku i prowadziła z Gliwic po Nieborowice. W następnych latach została doprowadzona aż do Raciborza. Kolejka stała się w tamtym czasie najwygodniejszym środkiem komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice-Racibórz.
Stacja w Rudach zlokalizowana jest niemal w środku 51 kilimetrowej trasy. Istniały tu warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obrządzania parowozów i trójkąt torowy do ich obracania. Znajdowało się tu również biuro zawiadowcy stacji, nastawnia, poczekalnia dla podróżnych oraz kasa dla ruchu osobowego i towarowego.
Obecnie po dawnej kolei pozostał tylko sześciokilometrowy fragment ze Stanicy przez Rudy do Paproci oraz obiekt w Rudach. Budynek dworcowy stacji w Rudach uległ zniszczeniu, dzisiaj oryginalne są jedynie piwnice. Zniszczenia przetrwała jedynie lokomotywownia, z wymienionym po wojnie dachem.
Oprócz lokomotyw zobaczyć tu możemy wcześniej wspomnianą lokomotywownię, wagonownię, warsztaty, kuźnię i magazyny.
Zabytkowa stacja kolejki wąskotorowej w Rudach stanowi ważny zabytek przemysłowy leżący na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego i jest często odwiedzana przez turystów.
Wstęp na teren stacji jest bezpłatny, płacimy jedynie za bilet przejazdowy kolejką. Sezonowo działa tutej też park linowy dla dzieci.