Żuraw i Skład Kolonialny
9,8 /10

Ocena na podstawie 15 opinii

Dodaj opinię

Przydatne informacje

Opinie

Byłeś w tym miejscu? Podziel się swoimi wrażeniami.

Ocena9.8

Dodaj opinię

Opis obiektu

UWAGA: Żuraw pozostaje zamknięty z powodu prac remontowych.

 

Najstarsza wzmianka źródłowa o Żurawiu jako o drewnianym dźwigu portowym pochodzi z 1367 roku. Jego dzisiejszy wygląd nawiązuje jednak do wizerunku z połowy XV wieku.

Pierwszy drewniany dźwig spłonął bowiem doszczętnie w czasie pożaru w 1442 roku. Nowy dźwig zbudowano w latach 1442-1444. Miał on charakter obronny. Składał się z dwóch murowanych baszt, między którymi zainstalowano drewniany mechanizm wyciągowy. Urządzenie przeładunkowe składało się z dwóch par kół drewnianych, które wprawiali w ruch robotnicy portowi. Dźwig służył do stawiania masztów i przeładunku towarów, był także jednocześnie bramą miejską. Żuraw pozostawał własnością miasta, a jego administratorem był mistrz dźwigowy.

W wyniku działań wojennych w 1945 roku Żuraw został zniszczony - konstrukcja drewniana spłonęła doszczętnie, a z części ceglanej pozostało jedynie 60 %. Po wojnie odbudowano go i przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu.

Obecnie we wnętrzach Żurawia organizowane są wystawy tematycznie związane z życiem portu gdańskiego. Od 2003 r. zwiedzający mogą także wchodzić do mechanizmu dźwigowego. Ze względu na bezpieczeństwo pracowników i przepisy przeciwpożarowe muzeum nie zezwala na jego uruchamianie.

Widoczny na XVI wiecznych rycinach budynek przylegający do Żurawia pełnił rolę spichlerza. W XIX wieku został przeznaczony na obiekt mieszkalny, a po II wojnie światowej zbudowano na tym miejscu kotłownie miejską. W latach siedemdziesiątych budynki kotłowni zostały przejęte przez Centralne Muzeum Morskie, które przebudowało ich wnętrza, adaptując na cele biurowe i wystawiennicze. Obecnie budynek nosi nazwę Składu Kolonialnego.

W najbliższych latach Centralne Muzeum Morskie zamierza stworzyć w tym miejscu Ośrodek Kultury Morskiej, dobudować do Składu od strony hotelu Hanza nowy budynek, a całość elewacji ujednolicić zgodnie ze studium urbanistyczno-historycznym.

Wystawy stałe:

"Gdańsk od XVI do XVIII wieku - życie portowego miasta"
Wystawa ukazuje barwny obraz życia w dawnym Gdańsku, które koncentrowało się nad Motławą, tuż pod Żurawiem dokąd płynęły Wisłą i jej dorzeczem towary z głębi Rzeczpospolitej. Zwiedzający mogą zapoznać się z nawigacją w porcie gdańskim, zobaczyć jak wyglądały pierwsze latarnie morskie w Wisłoujściu i w Nowym Porcie, nabrzeża portowe, komora palowa, gdzie uiszczano podatek za pobyt jednostki w porcie, kantor kupca w którym dokonywano transakcji czy reprezentacyjny salon w gdańskiej kamienicy.

W Gdańsku handlowano różnymi towarami, które wypełniały spichlerze: przede wszystkim zbożem, które przechowywane od jesieni w spichlerzach czekało na wzrost cen na przednówku, także drewnem, solą, śledziami, winem i piwem, wełną i jedwabiem, płótnem i futrami, wyrobami rzemieślniczymi i dziełami sztuki. Gdańsk był także dużym ośrodkiem stoczniowym. Jedna z sal ekspozycyjnych poświęcona jest warsztatom rzemieślniczym produkującym na rzecz szkutnictwa: powroźników, masztowników, żaglomistrzów, smolarzy i kotwiczników.

"Łodzie z całego świata"
Kolekcja łodzi egzotycznych eksponowana na salach Składu Kolonialnego liczy prawie 40 obiektów, pochodzących ze wszystkich kontynentów. Została zebrana dzięki ofiarności kapitanów i marynarzy Polskich Linii Oceanicznych, a także polskich placówek zagranicznych. Wśród eksponatów znajdują się modele łodzi i tratew charakterystyczne dla różnych kultur, wyrabiane z różnych materiałów i różnymi metodami. Możemy zobaczyć czółna drążone, łodzie z trzciny, papirusu, plecionkowe, korowce i skórzaki, śledzić ich rozwój aż do narodzin łodzi klepkowej, usztywnionej żebrami.

Inna część eksponatów pokazuje ewolucję w wykorzystywaniu siły napędowej. Oglądamy łodzie napędzane "na pych" pagajami, wiosłami opartymi na dulkach aż do tych, które korzystały z siły napędowej wiatru.
Oto dwa przykładów z tej egzotycznej kolekcji:

Czółno żłobione dihenge, Kribi, Kamerun
Najmniejsze z czółen żłobionych (długość poniżej 4 m, szerokość poniżej 40 cm) zwane są z powodu swojego mikroskopijnego wyglądu czółnami - moskitami. Wykonane z pnia bardzo lekkiego drzewa parasolowego są przenoszone po prostu na głowie. Żeby rybak płynący po morzu mógł zachować na takim czółnie równowagę, musi trzymać nogi na zewnątrz, a więc dosiada go okrakiem.

Łódź rybacka "gal bumak", okolice Dakaru, Senegal
Największa z naszych łodzi ma długość ponad 14,5 m i szerokość 2 m. Została podniesiona z morza przez załogę statku PLO "Zambrów" u wybrzeży Senegalu. Dzięki nazwiskom namalowanym na burtach można było ustalić, że należała do rybaków z plemienia Lebu, którzy mają swoje osady w okolicy stolicy Senegalu - Dakaru. Oprócz konstrukcji, która polega na podwyższeniu bazowej dłubanki kilkoma pasami poszycia, charakteryzuje się wystającymi "rożcami" na obu końcach. Jak inne tego typu łodzie senegalskie poza licznymi napisami ma barwne burty, a także magiczną ochronę w postaci amuletów wykonanych z koźlich rogów zawieszonych na dziobie. Kiedyś do napędu łodzi służył żagiel, teraz we wbudowanej na rufie studni umieszcza się silnik.

Źródło:
Centralne Muzeum Morskie

W pobliżu

Szeroka 67/68, Gdańsk

Europejski Szlak Gotyku Ceglanego w Gdańsku

Szeroka 67/68, Gdańsk
Odległość: 29 m

Ośrodek Kultury Morskiej

Tokarska 21-25, Gdańsk
Odległość: 35 m

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku Spichlerze na Ołowiance

Ołowianka 9, Gdańsk
Odległość: 116 m

Brama Mariacka

Mariacka/Długie Pobrzeże, Gdańsk
Odległość: 127 m

Statekmuzeum

Ołowianka 9, Gdańsk
Odległość: 134 m

Centralne Muzeum Morskie

Ołowianka 9-13, Gdańsk
Odległość: 135 m

Restauracja ŻURAW

Długie Pobrzeże 32, Gdańsk
Odległość: 15 m

restauracja 77 sushi

Długie Pobrzeże 30, Gdańsk
Odległość: 23 m

Goldwasser Restaurant

Dlugie Pobrzeze 22, Gdańsk
Odległość: 42 m

Restauracja Baryłka

Długie Pobrzeże 24, Gdańsk
Odległość: 43 m

Restauracja Kokieteria

Tokarska 6, Gdańsk
Odległość: 75 m

Restauracja Pod Łososiem

Szeroka 52/54, Gdańsk
Odległość: 112 m

Europejski Szlak Gotyku Ceglanego w Gdańsku

Szeroka 67/68, Gdańsk
Odległość: 29 m

Ośrodek Kultury Morskiej

Tokarska 21-25, Gdańsk
Odległość: 35 m

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku Spichlerze na Ołowiance

Ołowianka 9, Gdańsk
Odległość: 116 m

Brama Mariacka

Mariacka/Długie Pobrzeże, Gdańsk
Odległość: 127 m

Statekmuzeum

Ołowianka 9, Gdańsk
Odległość: 134 m

Centralne Muzeum Morskie

Ołowianka 9-13, Gdańsk
Odległość: 135 m

Noclegi w okolicy

Kamienica nad Motławą

Kamienica nad Motławą

Stągiewna 21/22, Gdańsk
Apartamenty Starówka

Apartamenty Starówka

Szeroka 119/120, Gdańsk
Apartament Poddasze

Apartament Poddasze

Ogarna 60/61, Gdańsk

Inne muzea w okolicy

Dom Uphagena

Dom Uphagena

Długa 12, Gdańsk
Muzeum Bursztynu

Muzeum Bursztynu

Wielkie Młyny 16, Gdańsk

Muzea

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!